Републиканските пътища трети и четвърти клас, както и всички общински пътища ще бъдат безплатни за камионите с тегло над 3,5 тона след въвеждането на тол системата за платено преминаване.

Преди жътвата: За кои шосета ще се плащат пътни такси?

Безплатни остават около 14 000 км от републиканските пътища, съобщи днес Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), като разпространи и карта на бъдещите платени пътища.

Както Агри.БГ писа, Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) и други браншови организации в аграрния сектор настояваха списъкът на платените пътища да бъде изготвен така, че да не влоши бизнессредата за земеделските производители.

Въвеждането на високи пътни такси заплашваше със загуба на конкурентоспособност и фалити.

МРРБ: „За 6050 км от републиканската пътна мрежа камионите над 3,5 тона ще плащат тол такси. От тях 796 км са автомагистрали, 2322 км – първи клас, и 2932 км – втори клас. Безплатни остават 14 000 км от цялата републиканска пътна мрежа, която е около 20 000 км. В момента за преминаването по нея товарните автомобили над 3,5 тона плащат е-винетка. Безплатни остават и 20 000 км общински пътища.”

Новата информация беше съобщена днес след третото заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане на електронната система за таксуване на база време и изминато разстояние от проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ). 

Предстои да бъдат публикувани за обществено обсъждане и тарифите на тол таксите, след като бъдат дискутирани от работна група към консултативния съвет.

В продължение на 30 дни всеки заинтересован ще може да отправи своите предложения по тарифите. 

В началото на декември, преди да изтече крайният срок за подаване на предложения, консултантът на АПИ – Световната банка, ще организира форум за електронната система за събиране на пътни такси.

След обявяване на тарифите за обществено обсъждане ще започне и вторият тестови етап на тол системата – с бордови устройства в предоставени от транспортния бранш превозни средства.

Първият етап от тестовия период обхвана издаването на маршрутни карти и тол калкулатора, чрез който по тестови тарифи превозвачите имат възможност да изчислят цената на традиционните си маршрути и да планират бюджетите си за 2020 г.

Според проф. Асенов максималните тарифи няма да са по-високи от тестовите, за които беше съобщено, че са 12-14 ст./км.

„Ще балансираме така тарифите и покритието на пътищата с тол, че отражението върху цените на стоките от първа необходимост да е минимално”, добави той.

За третокласните пътища няма да се плаща тол такса, като мотивът е, че по тях минават доставчиците за вътрешния пазар. 

Стойността на продадените електронни винетки през 2019 г. вече е по-голяма от приходите от винетки за цялата 2018 г. До момента тази година постъпленията са 358 655 688 лв.