Във време, когато европейското производство на вино е изправено пред предизвикателствата от намаляващото търсене и задаващите се мита, Европейската комисия предложи набор от мерки, за да помогне на сектора да излезе от сложна криза.
Целта им е да се гарантира, че лозаро-винарски сектор в общността ще остане конкурентоспособен, издръжлив и жизненоважна икономическа сила през идните десетилетия. Мерките ще спомогнат за поддържането на жизнеността на много селски райони, които зависят от работните места във винарската промишленост, и ще запазят социалната значимост на този подотрасъл.
Сред ключовите промени е политиката за предотвратяване на излишъците. Държавите членки ще имат право да предприемат действия, като изкореняване и бране на реколтата на зелено, за да се предотврати излишното производство, да спомогнат за стабилизиране на пазара и да защитят производителите от финансово напрежение.
Предвижда се също така на производителите да бъде разрешена допълнителна гъвкавост по отношение на схемата за разрешения за презасаждане. Държавите-членки ще имат право да калибрират по-добре разрешенията за засаждане спрямо техните национални и регионални нужди.
Секторът ще получи по-силна подкрепа, за да стане по-устойчив на изменението на климата. Държавите членки могат да увеличат максималната финансова помощ от ЕС до 80 % от допустимите инвестиционни разходи за вложения, насочени към смекчаване на изменението на климата и адаптиране към него.
Ще бъдат определени ясни маркетингови правила. Маркетингът на иновативни продукти ще бъде по-лесен, с по-ясни правила и общи продуктови наименования за нискоалкохолни винени продукти в целия единен пазар.
Операторите ще се възползват от по-хармонизиран подход към етикетирането на виното, намаляване на разходите и опростяване на търговията през границите на ЕС, като същевременно предоставят на потребителите лесен достъп до информация.
Групите производители, създаващи вино, защитено с географски указания, ще получат помощ за развитие на винения туризъм, спомагащ за стимулиране на икономическото развитие в селските райони.
Продължителността на финансираните от ЕС промоционални кампании за пазарна консолидация в трети страни ще бъде удължена от 3 на 5 години, за да се осигури по-добро популяризиране на европейските вина.
Лозаро-винарският сектор на ЕС е крайъгълен камък на културната и икономическа структура на Европа. Той представлява 60% от световното производство на вино и 60% от стойността на изнесеното вино в света, секторът играе жизненоважна роля в икономиката на селските райони и е тясно свързан с европейските традиции, гастрономия и туризъм.
Въпреки че политиката на ЕС за виното беше много успешна в защитата на качествата и популяризирането на вината от ЕС, продължаващите демографски промени, променящите се модели на потребление, климатичните предизвикателства и несигурността на пазара натоварват сектора.

0 КОМЕНТАРА