Конкуренцията в млечния сектор в Европа е голяма, но има пазарна ниша с огромен потенциал - това са регионалните марки сирена и кашкавали, разказа неотдавна при посещението си у нас холандският експерт Руул Йогениил.

Как проектът „Балканско сирене“ ще подкрепя фермерите?

Традиционните балкански сирена попадат точно в тази група на специален потребителски интерес. Също като любителите на виното, почитателите на добрата храна са готови да пропътуват стотици километри, за да опитат сирене с нов вкус.

Инвестициите в маршрутите на сиренето си заслужават. Те осигуряват пазари за суровото мляко, дават поминък в регионите, пазят историческата памет там и развиват нови туристически дестинации.

От няколко месеца четири български местни инициативни групи участват в регионалния проект „Балканско сирене“ с европейски бюджет около 700 хил. евро. Групите са в регионите Раковски, Балчик, Троян – Априлци – Угърчин, и Сливница – Драгоман.

Участниците изследват произхода на отделни видове сирене у нас, организират пазари, фестивали и турове за гости. Водещ партньор в проекта е Гърция, в него има също участници от Румъния и наблюдатели от Молдова. 

Ръководителят на проекта Панайотис Патрас е убеден, че уникалното богатство на Балканите – млечните продукти, получени с помощта на специфичните за региона бактерии и дрожди, непременно трябва да бъдат показани на повече хора в Европа и по света. 

За развитието на идеята Агри.БГ разговаря с Мария Гиева, изпълнителен директор на Местна инициативна група (МИГ) Раковски.

- Г-жо Гиева, разкажете за пътя, който извървяхте до проекта „Балканско сирене“.

- Нашата група е създадена, като една от първите 16 местни инициативни групи, одобрени още в предишния програмен период. Изпълнили сме успешно стратегия за местно развитие. Имахме представени над 80 проекта. Одобрени са 65 и всички са изпълнени.

През този програмен период продължаваме да изпълняваме многофондова стратегия. Освен Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони работим по проекти, които се финансират от Европейския социален фонд. 

Имаме изпълнен успешно транснационален проект с местна инициативна група ,,Елсбеере Винервалд“ Австрия. Той беше свързан с валоризиране (придавана на стойността – бел. а.) на кулинарното наследство.

Организирахме много голямо събитие – Фестивал на селската кухня. Популяризирахме местната храна. В този програмен период продължаваме отново да работим в тази посока.

Сега ще наблегнем на популяризирането на сиренето. На нашата територия има производители със собствени кравеферми, които правят сирене и кашкавал. Те ги продават предимно на нашата територия и искаме да ги популяризираме. 

- Как стана контактът с вашите колеги от Гърция?

- Срещнахме се на международната конференция през юни миналата година в Албена. Проектът беше представен от страна на гърците, които са водещ партньор. Те го представиха не само в България, но и на други международни конференции в Европа.

Всички МИГ, които проявиха интерес, влязоха в контакт с гръцкия партньор и сега в момента сме 12 партньори. Можеш да си пълноправен партньор, само ако изпълняваш стратегия за водена от общностите местно развитие.

- Какво очаквате като ефект във вашия регион?

- Очакваме популяризиране на сиренето, което се произвежда в нашия регион и популяризиране на производителите. Популяризиране на местните марки, които са на територията на нашия МИГ. Утвърждаване на нашите позиции. Искаме да ни припознават като надежден партньор.

- Стремите се да популяризирате местните марки сирене. Това не влиза ли в конфликт с идеята, като част от проекта да се регистрира обща търговска марка „Балканско сирене“?

- Не, тъй като всяка МИГ разполага със собствен бюджет, с рекламни материали, които да популяризират продукти от нейната територия. Така че ние смятаме, че успешно можем да ги промотираме. 

Всяка МИГ промотира своите местни марки. Освен това в България регистрирането на търговски марки отнема поне 4 години и няма как да се случи в рамките на този проект за две години.

- За животновъдите какъв очаквате да бъде ефектът от изпълнението на проекта „Балканско сирене“?

- Очакваме да не се отказват, а да продължават дейността си. И да участват в събитията, които провеждаме – информационни срещи и обучения. Може да се каже, че в нашия район много успешно работим. Провеждат се и други събития. Например Фермер Експо. Има селекция.

Ние като МИГ работим в тясно партньорство и с общината, и с други организации – например „Фермерско мляко“.

Сега на дневен ред е създаването на туристически продукти, свързани с „Балканския път на сиренето“. Те ще разказват историите, митовете и традициите в регионите, където се произвеждат местни видове сирена и кашкавали по стари технологии.