Биогоривата излизат на преден план в мерките срещу мръсния въздух. Това е добре както за околната среда, така и за фермерите, които осигуряват суровините за производството на биогорива.

Европейските фермери не искат да сеят рапица

По данни на ЕК транспортът създава почти 30% от общите емисии на въглероден диоксид в Европейския съюз, а сухопътният транспорт има дял от 72% от всички емисии от транспорта.

ЕС си е поставил за цел да съкрати емисиите от транспорта с 60% до 2050 г., спрямо нивото от 1990 г., което обаче се оказва трудна задача. С увеличаването на мобилността на хората емисиите от транспорта продължават да се повишават.

Според чуждестранни експерти трайното решение е именно в използването на биогорива. Камиони, задвижвани с биогаз метан, биодизел, биоетанол и хибриди например излъчват с 85 до 92% по-малко въглероден диоксид, обясняват специалисти.

Биоетанолът например е достоен заместител на традиционния бензин. Произвежда се от царевица, ечемик, захарна тръстика и други.

Необходимостта от разработването на биоетанол е продиктувана както от високите цени на петрола, така и от съображения за намаляване на замърсяването при добива и преработката на петрол.

Изчезва пазар за 40 хил. тона маслодайни култури

Съществува европейска директива, която има за цел да увеличи използването на биогорива в страните от общността. В ЕС действа и регламент с препоръчителен характер, който предвижда от 2007 г. петролните рафинерии да купуват биоетанол и да го смесват с бензина в съотношение 2% към 98%.

Биодизелът е гориво, произведено изцяло от биологични ресурси различни от нефт. Произвежда се предимно от растителни масла. В Америка се прави най-често от соя, в Европа - от рапица и слънчоглед, а в Азия - от кокос.

Биодизелът подобрява работата на двигателя, увеличава мощността му, не съдържа сяра, намалява разхода на гориво и не на последно място - биодизелът е по-евтин от конвенционалния дизел, тъй като не се облага с акциз, обясняват специалисти.

Изгарянето на този вид гориво в цилиндъра на двигателя не е съпроводено с образуването на нагар и отделянето на т. нар. сажди.

Производител на биодизел: Маслодайните култури трябва да се защитят сега

Производството на биодизел минава през няколко етапа. След прибирането на реколтата рапичното семе се пресова в рафинерии и се получава рапично масло. От един хектар може да се произведе около 1500 литра растително масло.

Полученият рапичен шрот се използва като протеин в хранително-вкусовата промишленост. Пресованото растително масло се превръща чрез проста химическа реакция в биодизел, химически метилов естер от растително масло (PME).

С помощта на катализатор (например основен разтвор на калиевия карбонат) и при добавяне на приблизително 20 % метанол се извършва фрагментация на растителното масло. Освен биодизел, като съпътстващ продукт се получава и глицерин.

Турска фирма иска да прави биоетанол у нас

Излишният метанол се отделя чрез дестилация и се пуска отново в цикъла. Глицеринът е важна суровина за фармацевтичната промишленост и за производството на козметични продукти.

„Някъде правят биодизел и от животински мазнини, даже от вече използвани. Неотдавна прочетох статия, която ме убеди, че това е най-перспективното и екологично чисто гориво. Самият Рудолф Дизел е изобретил своя двигател на базата на рапично масло. По-евтино е. Защо да не го използваме?“, коментира Цецка Ценова, която е професионален шофьор и от години осигурява транспорт на земеделски стоки.

Прави го с автомобил на биометан, който също е екологично гориво. Получава се от организирана в безкислородна среда ферментация на биопродукти - селскостопански отпадъци, органични отпадъци от хранително-вкусовата промишленост и целенасочено отгледани енергийни растения.

„По-евтино е и е много по-чисто. Според мен това е бъдещето и колкото по-скоро човечеството се забърза в ползването на тези екологични технологии в транспорта, толкова по-добре и за природата, и за въздуха около нас, и за нашите селскостопански производители. Пък и няма да се увеличават цените на стоките заради транспорта при нарастване в цените на петрола, например“, добавя Ценова.

Най-големите предимства на тези горива са добиването им от възобновяеми енергийни източници, както и, че на практика не замърсяват околната среда, категорични са специалистите.

Тази година земеделски производители, транспортни компании, общини, фирми за превоз на пътници и градска логистика ще могат да видят и да изпробват камиони на биогориво няколко пъти. 

Такава възможност ще има например по време на Специализираното изложение за земеделие БАТА АГРО от 11 до 15 май на Летище Стара Загора, както и на международното изложение за тежкотоварни автомобили TRUCK EXPO 2020 в Пловдив от 11 до 13 юни на територията на Международния панаир в Пловдив.

Вижте още по темата:

Оборски тор, слама и други органични отпадъци може да превземат пазара на рапицата

FEDIOL се противопостави на премахването на конвенционалните биогорива

Научен пробив: Маслодайна култура, която не се повлиява от глобалното затопляне