Най-търсените български зеленчукови консерви навсякъде по света са продуктите от типа на лютениците. При нас лютеницата е едно общо понятие за всякакви зеленчукови смеси. Не напразно в България всяка къща има собствена рецепта за лютеница. 

 

Това сподели за Агри.БГ Константин Ламбрев, съсобственик на консервно предприятие, който от десетилетия прави успешен износ на зеленчукови консерви. В момента само 2% от продукцията от неговата фабрика се продава в България, а 98% заминава за чужди пазари. 

Според него различните лютеници са продукти, които се търсят, защото имат специфични вкусови качества и се доближават много до средиземноморския тип кухня. „Също така в света има много общности от Балканите, както и рускоговорящи общности, които познават тези продукти и ги търсят. Това е един сегмент, който ще продължи и занапред да се развива“, убеден е Ламбрев. 

Той обаче смята, че е трудно да изберем лютеница, с която да кандидатстваме и да получим европейска защита за произход. 

Дори в стария държавен стандарт има 4-5 вида лютеници, които са били произвеждани преди време. Сега сигурно са 200. Така е много трудно да се каже – това е български продукт.

По-скоро трябваше да се защитят някои български зеленчуци на базата, на които да се прави лютеница. Това би било много по-добър ход. Например в Испания има една чушка, която е регистрирана като географско наименование за произход и тя има много силно търсене в целия свят“, каза още Ламбрев.

Според него обаче страната ни е изпуснала този момент и е много трудно да направим подобна защита сега. 

За Константин Ламбрев от съществено значение е, че на преработвателите им липсва родна суровина. Заради отдръпването на аграрната наука от сектора се стигна до постепенно изчезване на традиционни български сортове, а българските производители на плодове и зеленчуци са заменени от техни колеги от общия пазар, смята той.

Подкрепете независимата журналистика