Европейската комисия (ЕК) започва проверки на големите хранителни вериги у нас, заради тежки и неизгодни условия, които поставят на колене доставчиците на селскостопански стоки като яйца, плодове, зеленчуци, месо, млечни и зърнени продукти.

 

”Европейската комисия събира доказателства за некоректно поведение от страна на супермаркетите и големите магазини за нехранителни стоки”, твърди европейският комисар за вътрешния пазар и услугите Мишел Барние. Изявлението му е по повод питане на Ивайло Калфин към ЕК с искане да се предприемат мерки, след като беше сигнализиран от професионалното сдружение на работодателите Съюз „Произведено в България”, че супермаркетите поставят неизгодни условия на производителите и доставчиците си, които често ги водят до разорение.

 

Търговските отстъпки, които се предлагат на вносителите на хранителни продукти, се различават съществено от тези за българските производители. Докато за първите те са 5-15%, за българските производители - почти изцяло микро, малки и средни предприятия, те са 20- 60%. По този начин малките производители и доставчици биват лишени априори от повече от половината от печалбата си.

 

„Европейската комисия е наясно с нелоялните търговски практики във веригата за доставка на хранителни стоки и вредните въздействия, които това може да има върху икономически зависимите търговски партньори, много от които са малки предприятия”, пише комисар Барние до Калфин.

 

Специален фокус на проверката, която тече момента, е изследването на последиците от тези практики върху по-малките участници на пазара. Анализът на Брюксел ще разгледа различни варианти - от саморегулация до създаването на европейско законодателство, което да регулира условията на доставките за големите вериги. Ще се изследва и въздействието от доброволната инициатива за въвеждане на добри практики в търговията, която се прилага в някои европейски членки. Резултатите от оценката на въздействието ще са известни през лятото.

 

В момента Европейската комисия е обявила и обществена поръчка за възлагане на проучване, което да изясни дали концентрацията на продажбата на храни на дребно влияе върху избора и върху иновациите в хранителните продукти.

 

 

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!