Европейската комисия (ЕК) отхвърли призивите за по-голяма прозрачност при изготвянето на стратегическите планове на Общата селскостопанска политика (ОСП), като заяви, че прекомерният фокус върху това рискува да натовари процеса и да пропусне общата картина, пише EurActive.

Вижте индикативния график за Кампания 2021

Чрез стратегическите планове, чиито проекти трябва да бъдат представени на Комисията до края на годината, страните от ЕС ще посочат как възнамеряват да постигнат деветте цели на ЕС за реформата на ОСП.

Стратегическите планове са и основния двигател за постигане на водещата хранителна политика на Комисията, стратегията „От фермата до трапезата“, която понастоящем не е правно обвързваща.

Изготвянето на тези планове беше обект на интензивен контрол, като заинтересованите страни изразиха загриженост относно липсата на прозрачност в процеса.

Критикувайки „практиката на непрозрачност“ на Комисията в предишни процеси на ОСП, две граждански организации изпратиха съвместно писмо по-рано през октомври, призовавайки ЕК да промени практиката си и значително да подобри прозрачността при одобрението на стратегическите планове на ОСП.

„Гражданите имат право да следват процеса на оценка и одобрение на бъдещите стратегически планове, особено след като писмата за наблюдение трябва да бъдат адекватно взети предвид от държавите членки“, се казва в писмото.

Въпреки това Тасос Ханиотис, заместник-генерален директор на ГД „Земеделие и развитие на селските райони“ на ЕК, коментира пред EurActive, че този фокус върху прозрачността не е „уместен“ и рискува да натовари процеса.
„Ако влезем в процеса, при който всичко стане достъпно, единственото нещо е, че това ще забави нещата, без да помогне“, предупреди той и добави, че този фокус върху процедурността рискува да „затъне“ и да пропусне по-голямата картина.

„Какъв е смисълът да се забивате по въпроси като този и да пропускате голямата картина?“, попита той, добавяйки, че вместо това трябва да се отдели повече енергия на „много конкретен и фактологичен дебат за това кое работи и кое не“.

„Трябва да се справим с много специфични предизвикателства, затова и е нужно да сме наясно какво работи и какво не. И вместо това отново сме затънали в това колко пари ще отидат тук и по кои данни ще направим предположение“, заключи Ханиотис.

Информационната кампания "ОСП работи за нас: Гледай напред" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от програма IMCAP на ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg