Продажба на мед се осъществява при условията на покупка 1+1 на цена от 11.99 лв., намалена от 23.90 лв. Продуктът е етикетиран като „Български пчелен мед”. Български ли е наистина и къде излиза сметката на производителят, питат от Националния браншови пчеларски съюз (НБПС).
Четете още: През декември ще бъдат отворени пчеларските интервенции
За да намерят отговори, от Съюза отправят официално писмо до министъра на земеделието, Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), с искане за спешна проверка на продажбата на въпросният пчелен мед.
От бранша настояват да бъде проверено дали медът в бурканите отговаря на изискванията на Наредба 5 относно съдържанието и етикетирането. Те подчертават необходимостта от извършване на допълнителни изследвания с методи като ЯМР и ДНК анализ, в лаборатория на БАН. С това се цели установяването на евентуални съвременни манипулации, каквито са ултрафилтриран мед от Китай или продукт с чужд поленов състав.
Настоява се също така да бъде проверено дали пакетиращото предприятие е внесло или закупило мед от Украйна или трети страни и какви са били пазарните му трансакции.
Снимка: Фейсбук
НБПС подлага на съмнение дали предложената цена е икономически обоснована и дали не нарушава закона. Те акцентират върху разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), който забранява продажбата на стоки „на загуба“, т.е. под реалната себестойност.
В писмото е приложена примерна калкулация, която демонстрира, че продажбата на 1,8 кг. български пчелен мед на такава цена е икономически невъзможна.
Според изчисленията, обичайната търговска надценка на веригата възлиза на поне 20%, което означава, че доставната цена на един буркан от 900 гр. би трябвало да е около 4,80 лв. Разходите за опаковка и производство възлизат на минимум 2,70 лв. на буркан, което оставя приблизително 3,40 лв. за килограм мед, заплатени на пчеларите. Това, според съюза, е твърде ниска цена за български полифлорен мед и поражда сериозни съмнения за неговия произход.
НБПС настоява за съвместна проверка от страна на компетентните органи, включително КЗК и КЗП, с цел защита на потребителите и осигуряване на честна конкуренция на пазара.
0 КОМЕНТАРА