Внушителен брой браншови асоциации и развъдни организации подписаха декларация до премиера в подкрепа на министъра на земеделието Десислава Танева за задължително предлагане на регионални храни в търговските вериги.

Десислава Танева с коментар за казуса с веригите

Браншовиците са възмутени от упреците на търговските вериги към министъра и се обявяват в подкрепа на постановлението на Министерския съвет за достъпа на местни и други български храни до големите магазини.

Секторът обръща специално внимание на изискването 90% от предлаганите млечни произведения да бъдат произведени от българско сурово мляко, като в резултат се очаква ограничаване на вноса на сухо мляко и палмово масло за имитиращи продукти.

Организациите на български земеделски производители се обръщат с предложение към търговските вериги да започнат преговори за най-добрите начини, по които замисълът на правителственото постановление може да бъде изпълнен в интерес на фермерите, на търговците и на българските потребители.

 

Ето пълния текст на Декларацията на браншови и развъдни организации, адресирана към премиера и до министъра на земеделието, храните и горите:

По повод приетото постановление на Министерски съвет  за осигуряване на основни групи храни, произведени на територията на Република България в търговските обекти, представляващи вериги от магазини, декларираме:

1. Адмирираме Вашето решение и заставаме твърдо зад написаното в него. Дълго очаквано и жадувано решение, продиктувано от нашите искания.

2. Макар и закъсняло, ние, българските производители и преработватели, най-после чувстваме, че зад нашите искания стои едно здраво и непоклатимо решение на правителството и министъра на земеделието, храните и горите в лицето на г-жа Десислава Танева, което ни дава самочувствие и глътка въздух за реализация и увеличение на потреблението на български стоки. 

3. Изявлението на търговските вериги Billa, dm, Kaufland, Lidl, ProMarket, T Market, Аванти и Фантастико е меко казано некоректно по отношение на следното:

- Във веригите никога не е имало проблем с доставки на стоки и никога не се е налагало да се убеждава българския потребител, че предвид кризата е имало ненавременно или намалено потребление. Ние всички сме потребители и не сме чувствали нужда от такова убеждение;

- Приетото постановление е едва от два дни и няма как да се правят изводи, че е неработещо на практика. Времето ще покаже дали е било правилно или неправилно. Ако веригите наистина искат да помогнат в реализацията на българския производител и преработвател, то въз основа на приетото постановление винаги могат да предложат мерки за подкрепа при нормален съвместен диалог с производители, преработватели и управляващи (законотворци);

- Учудени сме, че в изявлението на такива големи търговски вериги поведението е меко казано обидно спрямо български министър и българският производител, преработвател и потребител, наричайки "поведението на земеделският министър г-жа Десислава Танева  - деструктивно" и "подвеждащо" колегите си; 

- Неправилно е разбрано желанието на земеделския министър и българския производител и преработвател относно пласмента на млечните продукти. В Постановлението много ясно е казано, че "количествата от мляко и млечни продукти, произведени от регионални производители и всички останали производители в България, които се предлагат в търговския обект ОБЩО не могат да бъдат по-малко от 90% от целият асортимент от мляко и  млечни продукти, предлагани в обекта.

А досега какъв беше процентът на предлаганите количества български млека и млечни продукти? За какъв монопол се говори след като не е забранен вносът и продажбата във веригите на каквито и да било чужди вносни стоки?

Българският потребител е достатъчно интелигентен за да прецени какви храни от предложените в търговските обекти ще консумира, дали са качествени и до колко са безопасни. Отговорността за здравето е отговорност и избор на всеки български гражданин/потребител. Българските стоки са достатъчно качествени и известни в цял свят. Ето защо Постановлението не прокламира и не натрапва избор на едни продукти  за сметка на други. 

- Смятаме, че на всички тези вериги е дадена възможност много години назад във времето за развитие на бизнеса им  както от българското правителство, така и от "Негово величество - българският потребител". Смятаме, че веригите са длъжни да се съобразяват и спазват българското законодателство, както и да уважават националните ни ценности. 

- От изявлението лъха грубо обидно поведение спрямо министър Десислава Танева като обиждайки нея, че облагодетелства близки до нея кръгове, обижда нас, българските производители и преработватели, които години наред заедно изграждаме цялостната обща селскостопанска политика на Република България и заедно градим имидж на българския производител и преработвател в цялостната европейска "картинка".

Ние, браншовите и развъдни организации, работим съвместно с екипа на Министерство на земеделието, храните и горите години наред. От влизането на България като равноправен член в Европейския съюз през 2007 г. до момента независимо кой е бил министър на земеделието, храните и горите, разпростирайки се в даденият ни бюджет, сме вземали съвместни решения по неговото усвояване.

Бюджетът е за всеки, който отговаря на условията по европейското субсидиране и всеки, който спазва правилата. Няма как да обвиняваме министър Танева, че облагодетелства едни за сметка на други като даваме пример в нашия бранш, че субсидираността е с еднаква ставка както за "големия", така и за "малкия". 

- Що се отнася да преразпределянето на пазара, както се твърди в изявлението, че не е въз основа на качество и цена, а въз основа на местоположение на производителя, какво по-хубаво от това?

Цената се формира от търговеца, но се определя от потреблението.

Качеството се доказва с количеството консумация и в зависимост от търсения сегмент. Така че е направено най-доброто за производителя. Да успее да реализира свежия си продукт до възможно най-близката търговска верига без излишни разходи за транспорт и най-ценното - излишен разход на време. Ето това се казва защитаване на интересите на производителя.

- Никъде в Постановлението не са визирани поименно конкретни търговски обекти и вериги, както е изтълкувано от изявилите се търговски вериги. Това не е регулация. Това е защитена българска родна продукция на родна българска земя!!! Никой не е забранил консумацията на портокали и банани.

Но редом до бананите и портокалите, ние, българските производители и потребители се радваме, че от щандовете ще ни се "усмихва" българският розов домат и известното в цял свят българско кисело мляко.В момента има български продукти в търговските вериги, но те са разпръснати в целият магазин и трудно се откриват.

Желанието ни е да бъдат обособени щандове за българска родна продукция, които отдалече да се познават с обозночен български трикольор. Потребителят сам ще избере какво да купува.

- Откога веригите в България разпределят европейски средства за българското селско стопанство. Цифрата 11 милиарда не е вярна. Тя е много по-голяма и е разпределена справедливо спрямо европейското и българското законодателство целево в джоба както на "едрия", така и на "дребния" производител и преработвател. И ако не са били тези средства сега нямаше да говорим за българско производство и преработка.

- Изключително обидно и надменно е мнението на веригите за българския производител и преработвател. Конкретно с тези думи от изявлението, цитираме: "Българско сурово мляко за 90% от пазара в България няма - ще продават на потребителите продукти със сухо или вносно мляко на каквито си искат цени при гарантирани с постановление 90% техни продукти на рафта – ето това е господстващо положение, основано на липсваща в България суровина. Нека журналистите поразровят в полза на чий джоб. И веригите няма да могат да спрат това негарантирано и занижено качество да стигне до потребителите, защото постановлението ни задължава да го продаваме. Чий интерес защитава в млечния сектор министър Танева? На малките фермери или на някой голям олигарх?" 

Неслучайно в Постановлението е изрично казано, че тези продукти трябва да са произведени изцяло от българско сурово мляко, а не от продукти със сухо или палмово и всякакъв вид вносно мляко, с каквито междувпрочем са доста от предлаганите в момента в търговските вериги  млека и млечни продукти.

Именно поради тази причина е нашето изрично искане продуктите да са произведени изцяло от БЪЛГАРСКО сурово мляко. Джобът би трябвало да се пълни на онзи, който произвежда, а не на този, който поставя несправедливи надценки. 

- В изявлението е абсолютно подигравателно отношение към българската държава  с думите: "Ако с такива мерки се решават проблемите на производителите, да задължим и търговците на техника да имат 90% българска стока. Така ще развием и промишлеността и министър Танева може да възроди Аграрно-промишлените комплекси (АПК)." Тук няма да коментираме, защото за това е необходим дебат и смятаме за излишно да коментираме нещо, което е несравнимо и несъотносимо в случая.

- Питаме: защо цитираните добри европейски практики не се прилагат от търговските вериги, а се вменяват на Министерство на земеделието, храните и горите? Така не се върви напред. Ако имаше желание за диалог от страна на търговските вериги, това можеше да се случи и преди постановлението на МС да е факт. Явно не е имало желание за такъв. Не е късно обаче да се помисли за съвместни добри практики и механизми, по които да се постигат добри резултати. 

- Що се отнася до разбиране от страна на Министерство на икономиката, ние останахме  доволни от срещата на бранша с Министъра на икономиката - г -н Емил Караниколов, който прояви изключително разбиране към нашите искания по отношение на  осигуряване на основни групи храни, произведени на територията на Република България в търговските обекти, представляващи вериги от магазини.

- Що се отнася до "достатъчното място" и „по подходящ начин“ за излагането на българската продукция в търговските вериги, то те сами, в зависимост от търговската им площ, богатото въображение на маркетинг специалистите и добрите мениджъри по места,  ще имат широка възможност  да подредят българските продукти сами, без да им указват това "държавните чиновници". 

Нашият призив към търговските вериги е не да всяват обидни квалификации и да се "правят" на господари на пазара, а нормално и човешки да седнат на една маса с българският производител и преработвател, да покажат достойно за уважение поведение към българският потребител като съвместно преодолеят пречките и по един интригуващ начин покажат, че са достойни за уважение!!!

Декларацията е подписана от организациите: "Обединени Български Животновъди", "Национална овцевъдна и козевъдна асоциация", "Асоциация на българските биволовъдите", "Асоциация за развъждане на Българска млечна порода овце", "Сдружение „Развъдна асоциация на аборигенни породи овце от Западна България", "Земеделски стопани", "Старият Балкан", Сдружение "Асоциация на животновъдите в региона Странджа-Сакар", СНЦ "СРОМО", "ОРАПОБ - КАЛОФЕР", "БНОЗРПСЖ", "Асоциация за развъждане на Среднородопска, Каракачанска, Родопски цигай овце и Каракачански кон - Смолян", "Съюз на животновъдите в България", "Асоциация за развъждане на цигайски и местни породи овце", "Асоциация за развъждане на породата Ил дьо Франс в България“, "Сдружение за отглеждане и развъждане на маришките овце", АРМПГБ и "Регионална Животновъдна Асоциация - Сливен".