Внушителен брой браншови асоциации и развъдни организации подписаха декларация до премиера в подкрепа на министъра на земеделието Десислава Танева за задължително предлагане на регионални храни в търговските вериги.
Десислава Танева с коментар за казуса с веригите
Браншовиците са възмутени от упреците на търговските вериги към министъра и се обявяват в подкрепа на постановлението на Министерския съвет за достъпа на местни и други български храни до големите магазини.
Секторът обръща специално внимание на изискването 90% от предлаганите млечни произведения да бъдат произведени от българско сурово мляко, като в резултат се очаква ограничаване на вноса на сухо мляко и палмово масло за имитиращи продукти.
Организациите на български земеделски производители се обръщат с предложение към търговските вериги да започнат преговори за най-добрите начини, по които замисълът на правителственото постановление може да бъде изпълнен в интерес на фермерите, на търговците и на българските потребители.
По повод приетото постановление на Министерски съвет за осигуряване на основни групи храни, произведени на територията на Република България в търговските обекти, представляващи вериги от магазини, декларираме:
1. Адмирираме Вашето решение и заставаме твърдо зад написаното в него. Дълго очаквано и жадувано решение, продиктувано от нашите искания.
2. Макар и закъсняло, ние, българските производители и преработватели, най-после чувстваме, че зад нашите искания стои едно здраво и непоклатимо решение на правителството и министъра на земеделието, храните и горите в лицето на г-жа Десислава Танева, което ни дава самочувствие и глътка въздух за реализация и увеличение на потреблението на български стоки.
3. Изявлението на търговските вериги Billa, dm, Kaufland, Lidl, ProMarket, T Market, Аванти и Фантастико е меко казано некоректно по отношение на следното:
- Във веригите никога не е имало проблем с доставки на стоки и никога не се е налагало да се убеждава българския потребител, че предвид кризата е имало ненавременно или намалено потребление. Ние всички сме потребители и не сме чувствали нужда от такова убеждение;
- Приетото постановление е едва от два дни и няма как да се правят изводи, че е неработещо на практика. Времето ще покаже дали е било правилно или неправилно. Ако веригите наистина искат да помогнат в реализацията на българския производител и преработвател, то въз основа на приетото постановление винаги могат да предложат мерки за подкрепа при нормален съвместен диалог с производители, преработватели и управляващи (законотворци);
- Учудени сме, че в изявлението на такива големи търговски вериги поведението е меко казано обидно спрямо български министър и българският производител, преработвател и потребител, наричайки "поведението на земеделският министър г-жа Десислава Танева - деструктивно" и "подвеждащо" колегите си;
- Неправилно е разбрано желанието на земеделския министър и българския производител и преработвател относно пласмента на млечните продукти. В Постановлението много ясно е казано, че "количествата от мляко и млечни продукти, произведени от регионални производители и всички останали производители в България, които се предлагат в търговския обект ОБЩО не могат да бъдат по-малко от 90% от целият асортимент от мляко и млечни продукти, предлагани в обекта.
А досега какъв беше процентът на предлаганите количества български млека и млечни продукти? За какъв монопол се говори след като не е забранен вносът и продажбата във веригите на каквито и да било чужди вносни стоки?
Българският потребител е достатъчно интелигентен за да прецени какви храни от предложените в търговските обекти ще консумира, дали са качествени и до колко са безопасни. Отговорността за здравето е отговорност и избор на всеки български гражданин/потребител. Българските стоки са достатъчно качествени и известни в цял свят. Ето защо Постановлението не прокламира и не натрапва избор на едни продукти за сметка на други.
- Смятаме, че на всички тези вериги е дадена възможност много години назад във времето за развитие на бизнеса им както от българското правителство, така и от "Негово величество - българският потребител". Смятаме, че веригите са длъжни да се съобразяват и спазват българското законодателство, както и да уважават националните ни ценности.
- От изявлението лъха грубо обидно поведение спрямо министър Десислава Танева като обиждайки нея, че облагодетелства близки до нея кръгове, обижда нас, българските производители и преработватели, които години наред заедно изграждаме цялостната обща селскостопанска политика на Република България и заедно градим имидж на българския производител и преработвател в цялостната европейска "картинка".
Ние, браншовите и развъдни организации, работим съвместно с екипа на Министерство на земеделието, храните и горите години наред. От влизането на България като равноправен член в Европейския съюз през 2007 г. до момента независимо кой е бил министър на земеделието, храните и горите, разпростирайки се в даденият ни бюджет, сме вземали съвместни решения по неговото усвояване.
Бюджетът е за всеки, който отговаря на условията по европейското субсидиране и всеки, който спазва правилата. Няма как да обвиняваме министър Танева, че облагодетелства едни за сметка на други като даваме пример в нашия бранш, че субсидираността е с еднаква ставка както за "големия", така и за "малкия".
- Що се отнася да преразпределянето на пазара, както се твърди в изявлението, че не е въз основа на качество и цена, а въз основа на местоположение на производителя, какво по-хубаво от това?
Цената се формира от търговеца, но се определя от потреблението.
Качеството се доказва с количеството консумация и в зависимост от търсения сегмент. Така че е направено най-доброто за производителя. Да успее да реализира свежия си продукт до възможно най-близката търговска верига без излишни разходи за транспорт и най-ценното - излишен разход на време. Ето това се казва защитаване на интересите на производителя.
- Никъде в Постановлението не са визирани поименно конкретни търговски обекти и вериги, както е изтълкувано от изявилите се търговски вериги. Това не е регулация. Това е защитена българска родна продукция на родна българска земя!!! Никой не е забранил консумацията на портокали и банани.
Но редом до бананите и портокалите, ние, българските производители и потребители се радваме, че от щандовете ще ни се "усмихва" българският розов домат и известното в цял свят българско кисело мляко.В момента има български продукти в търговските вериги, но те са разпръснати в целият магазин и трудно се откриват.
Желанието ни е да бъдат обособени щандове за българска родна продукция, които отдалече да се познават с обозночен български трикольор. Потребителят сам ще избере какво да купува.
- Откога веригите в България разпределят европейски средства за българското селско стопанство. Цифрата 11 милиарда не е вярна. Тя е много по-голяма и е разпределена справедливо спрямо европейското и българското законодателство целево в джоба както на "едрия", така и на "дребния" производител и преработвател. И ако не са били тези средства сега нямаше да говорим за българско производство и преработка.
- Изключително обидно и надменно е мнението на веригите за българския производител и преработвател. Конкретно с тези думи от изявлението, цитираме: "Българско сурово мляко за 90% от пазара в България няма - ще продават на потребителите продукти със сухо или вносно мляко на каквито си искат цени при гарантирани с постановление 90% техни продукти на рафта – ето това е господстващо положение, основано на липсваща в България суровина. Нека журналистите поразровят в полза на чий джоб. И веригите няма да могат да спрат това негарантирано и занижено качество да стигне до потребителите, защото постановлението ни задължава да го продаваме. Чий интерес защитава в млечния сектор министър Танева? На малките фермери или на някой голям олигарх?"
Неслучайно в Постановлението е изрично казано, че тези продукти трябва да са произведени изцяло от българско сурово мляко, а не от продукти със сухо или палмово и всякакъв вид вносно мляко, с каквито междувпрочем са доста от предлаганите в момента в търговските вериги млека и млечни продукти.
Именно поради тази причина е нашето изрично искане продуктите да са произведени изцяло от БЪЛГАРСКО сурово мляко. Джобът би трябвало да се пълни на онзи, който произвежда, а не на този, който поставя несправедливи надценки.
- В изявлението е абсолютно подигравателно отношение към българската държава с думите: "Ако с такива мерки се решават проблемите на производителите, да задължим и търговците на техника да имат 90% българска стока. Така ще развием и промишлеността и министър Танева може да възроди Аграрно-промишлените комплекси (АПК)." Тук няма да коментираме, защото за това е необходим дебат и смятаме за излишно да коментираме нещо, което е несравнимо и несъотносимо в случая.
- Питаме: защо цитираните добри европейски практики не се прилагат от търговските вериги, а се вменяват на Министерство на земеделието, храните и горите? Така не се върви напред. Ако имаше желание за диалог от страна на търговските вериги, това можеше да се случи и преди постановлението на МС да е факт. Явно не е имало желание за такъв. Не е късно обаче да се помисли за съвместни добри практики и механизми, по които да се постигат добри резултати.
- Що се отнася до разбиране от страна на Министерство на икономиката, ние останахме доволни от срещата на бранша с Министъра на икономиката - г -н Емил Караниколов, който прояви изключително разбиране към нашите искания по отношение на осигуряване на основни групи храни, произведени на територията на Република България в търговските обекти, представляващи вериги от магазини.
- Що се отнася до "достатъчното място" и „по подходящ начин“ за излагането на българската продукция в търговските вериги, то те сами, в зависимост от търговската им площ, богатото въображение на маркетинг специалистите и добрите мениджъри по места, ще имат широка възможност да подредят българските продукти сами, без да им указват това "държавните чиновници".
Нашият призив към търговските вериги е не да всяват обидни квалификации и да се "правят" на господари на пазара, а нормално и човешки да седнат на една маса с българският производител и преработвател, да покажат достойно за уважение поведение към българският потребител като съвместно преодолеят пречките и по един интригуващ начин покажат, че са достойни за уважение!!!
1 КОМЕНТАРА
15.04.2020