Проектирани специално за стърнищна предсеидбена обработка, браните Terradisc на Pöttinger са представени в две разновидности.
Ето един бърз обзор върху предлаганите видове: „К“ моделите са навесен тип, „Т“ моделите са прикачен тип, а предлаганите работни ширини са от 3 до 6 метра. Дисковите брани с работна ширина над 4 метра се сгъват при транспорт, като  работният диапазон на всички модели е от 30 мм до 150 мм.
 
За настоящия тест сме избрали 6- метровата брана модел 6001Т, която ако не друго, си заслужава парите спрямо обявената собствена маса на машината – измерена от нас на мостов кантар,  максималната  й  тежест  достигна 6.10 т или 0,72 т по-тежка, отколкото се твърди от самия производител.
 
При паркинг позиция на машината, част от това тегло се разпределя на единичен крак със стабилна опора в основата и определено е по-добър от опора с двоен крак, предлаган при  предшественика на TERRADISC 6001 T.
 
Дисковата брана се закачва към трактора стандартно чрез прикачен теглич CAT II/III, както е и при тестовата машина, или опционално чрез пръстенов теглич. 
 
Завиването в края на блока е също така лесно. Pöttinger поставя изискване за минимална мощност на трактора от 132 kW/175 к.с. - ние използвахме трактор Fendt 824 Vari oс мощност 180 kW/240 к.с.
 
 
Едновреммено с адекватната необходима мощност на трактора, са необходими и три двойно действащи хидравлични извода - за сгъване на машината в транспортна позиция, за регулиране на работната дълбочина и за позициониране на транспортните колела на TERRADISC, един хидравличен клапан с единично действие за демпфериране на машината спрямо почвата, две линии за въздушните спирачки (опция) и електрически извод за светлините на браната.
 
Всички тези изводи са върху метално рамо, разположено в горната част на теглича, позволяващо лесното, бързото и интуитивното им прикачване  към  трактора.
 
Също така са подобрени и маркировките   на хидравличните маркучи, както и техническата им схема - кой какво прави. Диаметърът на 48-те броя дискове на браната е увеличен на 580 мм, което се добавя към общото тегло на машината и същевременно изисква рамена с по- голяма здравина.
 
Дисковете са монтирани по двойки върху солидна U-образна конзола, посредством две извити рамена, които сега са  ковани,  вместо пресовани  (от тук ги наричаме „Дойни рамена“) с впечатляващите размери 70 мм х 20 мм. Конзолата е свързана с болтове към здрава скоба с размери 80 мм х 80 мм х 10 мм.
 
Цялата тази единица лагерува с основната греда, посредством  четири  гумени  тампона  с диаметър 40 мм,  които същевременно и ограничават движението назад на самата дисковова единица. Всеки диск е свързан към рамото чрез болтове и лагерна главина с капсулован в нея двуредови съчмен лагер.
 
 
Работните дискове са разположени на две батареи. Разтоянието между два съседни диска в ред е 250 мм , а задната дискова баратея е изместена спрямо предната, така че браздовото разстояние е 125 мм.
 
По-големият размер на дисковете от преди означава, че разстоянието между двете дискови батареи сега е 900 мм и разстоянието между диска и рамото е достатъчно голямо за безпроблемна работа без задръстване.
 
Или иначе казано, голямото разстояние от 900 мм не позволява дискове на задната батарея да започнат да се въртят  по-бавно  или даже  да  спрат,  ако имаме твърде много почва от предната дискова батарея или много органична маса в полето.
 
Pöttinger не инсталира подравняващ борд или пружини между двете дискови батареи, за да задържи машината по цялата работна дължина, максимално близо до терена.  Ако често работите върху тежки почви, тогава теглото на всеки дисков елемент (впечатляващите 127 кг), ще помогне за безпроблемното проникване в почвата.
 
Пружините са монтирани към гредата чрез метални скоби, позволяващи регулиране на всяка една пружина във височина. Също така, посредством пинова система може да се регулира във височина самата подравнителна секция, както и ъгъла на атака на пружините. Останахме изключитено доволни от тази гъвкава и лесна настройка.
 
Ние  избрахме „Плътен  уплътняващ  валяк“, предлаган  от  Pöttinger,  който на всеки един работен метър, има 8 броя уплътняващи пръстена с диаметър 550 мм. Идеята е всеки пръстен да отваря по периферията си вдлъбнати ивици на разстояние  125 мм  една  от друга, които да абсорбират водата надолу в почвата при валежи.
 
Най-добрата част обаче, е начинът, по който валякът е свързан към дисковата секция: четири елегантни конзоли, свързани  с хидравлични цилиндри, като движението на буталото на цилиндъра е в двете посоки. 
 
 
Ние нямахме никакви проблеми при работа върху старо пасище със суха почва. Намерихме само един малък недостатък по време на работа при тежка почва – при работна дълбочина от 60 мм, не постигнахме желаното миксиране на органична маса с почва, но кой работи на такава малка дълбочина.
 
При увеличане на работната дълбочина на 80 мм, резултатите бяха чудесни за първо култивиране. Дисковете са следвани от един от петте предлагани валяка, които  определят  работната дълбочина. Между дисковата секция и уплътняващия валяк, опционално се предлага подравняваща секция (£1,639) с пружини с диаметър 14 мм, монтирани върху квадратна греда с увеличена здравина с размери 50 мм х 50 мм х 5 мм.
 
Върху цилиндъра са подредени дистанционни втулки, всяка от която е с дебелина 6 мм, позволявайки много точно регулиране на работната дълбочина. Всеки цилиндър в задната си част е свързан с конзолата към притъпкващия валяк, а в предната част посредством единичен хидравличен маркуч към хидро-азотен акумулатор.
 
Операторът може да упражни хидравлично налягане на тази затворена система директно от трактора с натискане на бутон – при упражняване на по-голямо прогресивно налягане, намалява ефекта на пружиниране на валяка по време на работа.
 
 
Резултатът е регулируемо окачване на дисковете по време на работа. При настройка на 50 бара налягане, това дава бърз ход на движение напред при работа, без подскачане и друсане, плюс плавно обръщане на машината в края на блока, когато цялата й тежест се носи от големия почвоуплътнителен валяк.
 
Стабилизиращата система на Pöttinger може на пръв поглед да изглежда сложна, но е много добре конструирана, изключително ефективна и определено си струва.
Транспортните колела на браната се вдигат и сгъват напред при преминаване от  транспортна в работна позиция на машината.
 
Това се осъществява от три хидравлични цилиндъра: един голям, монтиран над основното шаси за повдигане и спускане  на колесаря и два по-малки, сгъващи и разгъващи оста с гумите. Последната операция премества тежестта на гумите и оста напред, което подобрява баланса на машината и спомага за по-ефективен натиск на дисковата секция върху почвата.
 
Гумите са с размери 500/45-17 и транспортната ширина е 2.98  м, точно под допустимите максимални 3 м по европейското законодателство. Въздушните спирачки са опция и струват £1,265, транспортните светлини са към стандартното оборудване на машината.
 
Да работиш с 6001 Т е лесно. Промяната на работната дълбочина чрез дистанционните втулки е лесна. Страничните дефлекторни плочи задържат обработваемата от дисковата секция почва в работния обхват на машината, в резултат на което след преминаване на машината имаме напълно изравнена и хомогенно обработена почва.
 
Дефлекторните дъски предлагат широк диапазон на настойка, но ние ги настроихме само веднъж и допълнителна регулировка не се наложи. Не трябва да се учудваме и от необходимата мощност на трактора при работа с тази  дискова  брана.  
 
Прикачихме TERRADISC 6001T на трактор Fendt 824 с 240 к.с. мощност, като при работна дълбочина от 60 мм, работихме със скорост 15 км/ч.
 
 
 
Работната скорост падна на 12 км/ч при увеличаване на дълбочината на 80 мм и на 9 км/ч при работна дъбочина от 90 мм. TERRADISC може да работи на дълбочини от120-150 мм, но същевременно изисква по- голяма мощност на трактора, за да запазите високи работни скорости.
 
Допълнителни опции:
- Телескопичен теглич (£ 1,387) - позволява с TERRADISC да се правят по-остри завои и с трактори с габаритна ширина до 4.2 м (двойни гуми).
- Конвеционалният пръстенов теглич може да замени прикачния теглич.
- Предният десен и задният ляв диск могат да се регулират във височина, за по-добро напасване към релефа на терена.
- Транспортната височина е 4.03 м с напълно свален колесар.
- Броят на гресиращите нипели е удвоен на 24, сравнено с предходния модел, като интервалът на гресиране е вече на всеки 20 часа.
- При транспорт двете крила на браната се заключват.
- Докато шасито изглежда наистина здраво, видяхме лека ръжда по буталата на цилиндрите.
- Базовата цена на 6-метрова прикачна брана TERRADISC 6001 Т е £35,132 без ДДС.
 
По-големи дискове, монтирани на „Двойни Рамена“, иновативна и добре конструирана система на окачване и колесар, сгъващ се при транспорт, са големите плюсове на дисковата брана TERRADISC 6001 T, предлагана от компания Pöttinger.
 
Лесна за настройка и работа. Единственото нещо, което бихме добавили, е успокояваща потока пръст секция, разположена между двете дискови батареи. Но за сметка на това пък, този имплемент би се използвал твърде рядко (при специфични почвени условия), като за сметка на това ще увеличи негативно общото тегло на машината и намали нейната маневреност.
 

Официален вносител на PÖTTINGER за България е компанията Булагро Машини АД. Повече информация може да получите на сайта bulagro.bg