Седмият европейски конгрес на младите фермери се проведе под егидата на групата на ЕНП. В него участваха 14 държави членки. Нашият представител в престижното европейско състезание бе Димитър Станчев, биопроизводител на мед от село Индже войвода в Странджа планина.

Слушайте в AgriПодкаст: В агросектора става напечено


Той се сдоби с голямата чест да представлява България в европейския конгрес след сериозен национален конкурс, в който участваха десетки български млади фермери. Част от журито в оценката на проектите бе и Агри.БГ.


Фермата на Димитър е с над 2000 кошера, разположени в 240 км в диаметър. Той отглежда обаче и плодове, зеленчуци, обработва малко земя, грижи се и за животни, заедно със съпругата си Ралица.


“Изцяло преработваме продукцията си - меда, зеленчуците, плодовете. При нас интересното е, че влагаме меда в различни сокове и зеленчукови консерви. Това изисква различен подход. Имаме и малка бутикова винарна, а не на последно място е и нашият фермерски ресторант, с който много се гордеем”, сподели Димитър Станчев за Агри.БГ.


Голямата награда в категорията „Най-добър проект за принос в развитието на селските райони“ се разпредели между младите фермери от България и Словения.


Словения бе представена от младия фермер Gregor Slavec. Той започва да се занимава с биологично земеделие през 2016 г., като изгражда фермата си от нулата, благодарение на европейските субсидии. Чрез тях той успява да купи техника и оборудване за стопанството си. Отглежда кокошки, крави, овце, кози, магарета. Затворил е кръга, като произвежда сладолед, сирене и котидж сирене, което продава директно на клиентите си.


Беше отличен и “Най-добър дигитален проект“ за прилагане и разпространение на цифрови технологии и иновации в стопанството”. В тази категория голямата награда спечелиха младите фермери Herbert Astl и Lisa Rieder от Австрия. Те представиха софтуер, който двамата разработват - Farmcode.


Това е иновативно софтуерно решение, което комбинира няколко неща - чрез сканиране на QR кода на продукта, потребителите могат да видят социалната мрежа на фермера, търговеца, историята на продукта и неговия произход.


Целта е да се покаже на потребителите само с едно щракване кой произвежда храната и кои компании и хора стоят зад нея. Системата е разделена на две области - социална мрежа и бизнес портал. В социалната мрежа на Farmlifes се извършват всички комуникативни процеси, като създаване на публикации, писане на съобщения, следене на профили и т.н. А фирмените профили се създават и управляват в бизнес портала на Farmlifes. Системата работи с абонамент, но дава възможност и за безплатно тестване.

 

Наградата за „Най-устойчив проект“ получи Испания. Младата фермерка Elena Soberón Pidal, заедно със сестра си живее в село, с население 40 души. Там тя развива своето стопанство. Започва преди 7 години, като идеята й е да възроди традициите, които дядо й завещава. Двете сестри разделят бизнеса си - отглеждат животни и имат фабрика за правене на сирене. Отглеждат испанската порода Casina, която е застрашен вид говеда.


Произвеждат Arangas cheese - сирене, което е традиционно за техния регион. То е с уникален вкус и се произвежда единствено във фабриката на двете сестри. Направено е от сурово краве мляко и зрее във високопланински пещери.


От друга страна двете фермерки произвеждат и световноизвестното синьо сирене Cabrales и го продават от село с население 40 души в цял свят.