Млад и амбициозен, такъв е Димитър Матеев от Левски, който мечтае да бъде овощар и уверено върви към постигането на своята мечта. Стопанисва 28 дка сливова градина, като едва 4-5 дка от дръвчетата плододават.

Успехът му е гарантиран, тъй като в партньорство с приятелката си Преслава Петрова, се фокусират върху разработването на продукти и намирането на пазар за тях паралелно с развитието на насажденията. Не се ограничават само в една посока, затова плодове от градината им могат да бъдат реализирани и в двете направления - за прясна консумация и преработка. 

“За момента съществуващата овощна градина е 28 дка. От нея 4-5 дка плододават, 80-85% е нова, като тази есен ще увеличим площите с още 10 дка”, въвежда в бизнеса си Димитър Матеев. 

Младите стопани залагат на сини сливи от сортове предимно за преработка - “Топенд плюс”, “Харганта”, “Пресента”, “Стенлей”, който използват за опрашител, както и “Чачанска лепотица” за по-ранна суровина. 

“Целта е да бъдем напълно самостоятелни, защото когато изкупуваш суровината, всичко се оскъпява. Хубавото на тези сортове е, че освен за преработка, плодовете стават с восъчен налеп, който се изисква от пазара за прясна консумация и във всеки един момент можем да реагираме и в това направление”, разяснява избора си на сортове Матеев. 

Според него овощарите трябва първо да си намерят пазар за продукцията, а след това да затварят толкова много средства в подобно начинание. 

Замисълът на нашата фирма е докато започне градината да плододава, ние да си намерим пазарите. Защото опитът ми показва, че стопаните първо влагат много средства в оранжерия, овощна градина и чак тогава търсят пазар. Ако и аз продължа да съм по този модел, ние ще сме поредните, които не можем да пласираме продукцията си”, категоричен е младият стопанин. 


5 продукти с марката “Дими`с фарм” вече са на пазара и вече могат да бъдат намерени в 40 обекта в страната, като интересът към тях нараства с всеки изминал ден. 

Идеята още първоначално беше цикълът да се затвори и това бавно и сигурно се случва, защото имаме вече 5 продукта - 3 вида сладко със синя слива и вишна, като сме се насочили към по-здравословните продукти без захар. Най-интересното от продуктовата ни гама са сосовете, които са първите плодови сосове от синя слива на българския и европейския пазар.

Сосът от синя слива е със  сладък вкус и е подходящ за консумация с меса, сирена, като дресинг, като топинг за сладолед. Вече работим и по следващия плодов сос”, разказва новостите от стопанството Преслава Петрова. Уточнява, че продуктите са излезли на пазара през април т.г. и в рамките на няколко месеца търсеното се увеличава. 


Младите фермери изискват обратна връзка от клиентите си при нужда от обективна оценка на продуктите си.
Качеството на работа обаче е това, на което държат както в овощната градина, така и при предлагането на крайния продукт. 

Продукцията ни е натурална. Стопанството не е биосертифицирано, но бихме подали документи за подобен сертификат”, разказва Димитър Матеев и допълва: “Имаме много намалена растителна защита откъм пестициди, химическите торове тази година не сме използвали. Този сезон използвахме биологични торове на основата на коприва, които ние си правим. Поливаме овошките с водоноски, но предвиждаме през следващата година да бъде изградена и поливна система”.

При изготвянето на крайните продукти пък залагат само на най-високи стандарти. 
“Използват се качествени плодове, за да можем да задържим целостта на самия плод, като в продуктите си влагаме 100% плод, при това цял плод. Аз държа на това, независимо от факта, че законодателството позволява да наречеш продукта си сладко при 75% плодово съдържание”, казва Димитър Матеев.

Идеята на бранда е хората да видят откъде идва плода, как засаждаме дървото, как преработваме плодовете и какво влиза в бурканчето или бутилката и отива при тях”, уточнява Преслава Петрова. 

Плановете на стопанството включват разширяване на дейността и затваряне изцяло на цикъла на преработка. В момента сладката и сосовете се преработват на ишлеме по предварително разработена от тях технология, но при осигуряване на инвеститор, ще изградят и преработвателно предприятие, разкриват бъдещите действия овощарите. 

Градината пък още тази година ще добави 10 дка към размера си, а идеята предвижда да се разширява и с други култури. 

Бъдещите ни планове са да диверсифицираме мащабите и да се заложи на други култури - вишни или други по-скъпи суровини, като там може да има и промеждутък и с прясна консумация, и с преработка”, обяснява Димитър Матеев.

Разработили са и онлайн магазин, вече дистритубират продуктите си и в Германия и Нидерландия. Обещават амбициозни нови продукти наесен при сосовете, както и бързооборотните продукти, а границите на страната да бъдат надскочени.