Държавен фонд земеделие ( ДФЗ ) излезе днес сутринта с уточнение относно списъка с бенефициенти, получили субсидии за недопустими за подпомагане площи за 2009-а година.

 

От Фонда утрочняват, че  в списъка попадат 5 803 земеделски стопани. 1 220 от тях вече са получи европейските си средства за кампания 2010, те ще получат националните си доплащания, след като им бъде удържана сумата, която трябва да въстановят за кампания 2009. Това ще се случи след връчването на акта за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ и след връчването на този акт, те ще могат да получат субсидиите си за кампания 2010 г. до края на месец април.

 

За останалите земеделски стопани, на които все още не са преведени европейски субсидии и национални доплащания за кампания 2010, ще им бъде удържана сумата, която трябва да възстановят, а разликата ще им бъде изплатена. Земеделските стопани ще бъдат поканени в Областните дирекции на ДФЗ за получаване на акт за установяване на публично държавно вземане.

 
През 2009 г. започна т.нар. генерална актуализация на Системата за идентификация на земеделиските площи /СИЗП/ чрез използване на сателитни снимки, отразяващи ситуацията в периода май-септември 2009 г., както и чрез масирани теренни проверки от Министерство на земеделието и храните, извършени през 2009. Основната цел на актуализацията беше да се установи реалното ползване на земеделските площи и да се преодолеят натрупаните проблеми от предходните кампании през 2007 и 2008 г., когато някои кандидати са заявявали недопустими за подпомагане площи и са получавали субсидии за тях (предимно пасища, угари и изоставени трайни насаждения). През 2007 тези площи придобиха известност като т.нар. „код 6”. От това положение страдат всички фермери и сектора като цяло и е основната причина да бъде наложена санкция на държавата за 2007 и да се предлага санкция за 2008 г.
    
Обновяването на СИЗП за кампания 2009 е направено на база актуална информация за 2009, заявяват от ДФЗ  – сателитни снимки от 2009 и теренни проверки направени през 2009 г. от МЗХ на площи, попадащи в рискови зони. След актуализацията обновените данни са предоставени на РА за повторни кръстосани проверки на заявленията за 2009, в резултат на което е установено, че от общо 95 000 кандидати, получили субсидии за 2009 г., 5 803 (публикувани в списъка на ДФЗ-РА) са очертали  през 2009 г. площи, за които след актуализацията е установено, че не са годни за подпомагане (например парцелът е очертан така, че част от него навлиза в съседен неземеделски физически блок – път, къщи, гора и др.). Това в множеството случаи се дължи на неправилното до 2009 г. очертаване по КВС (карта на възстановената собственост) при по-малките земеделски стопани или неправилно очертаване чрез идентифициране на цял физически блок или масив, без да бъдат изключени от парцела трайно недопустимите за подпомагане елементи (изключени от блока/масива в СИЗП), посочени по-горе, което води до установяване на наддекларирани площи в ДФЗ-РА. При кандидатстване за подпомагане, очертаването на обработваните парцели трябва да става чрез идентифицирането им по наличната снимка на терена, а не да се повтарят границите по КВС. Това най-често е единственият правилен начин за очертаване на използваните площи, на първо място, защото повечето земеделски стопани НЕ обработват земеделската земя в реални граници и на второ - границите по КВС често се отклоняват геометрично в сравнение с реалното състояние на терен. Така дори при обработка в реални граници, простото прехвърляне на контури на имоти от КВС и заявяването им като парцели за подпомагане често води до застъпвания с други кандидати или установяване на изместване и непризнаване на площи при проверка, а оттам и до налагане на санкции за „наддеклариране”.
 
    
Другата група от бенефициентите, които следва да възстановяват суми, са очертали през 2009 площи, които не се ползват и поддържат в добро земеделско състояние („код 6”). Всички тези бенефициенти са получили субсидии за такива площи за 2009, които подлежат на възстановяване. Анализът на сумите за възстановяване показва, че почти половината от публикуваните в списъка бенефициенти следва да възстановят суми в размер между 195 лева и 1 000 лева. Анализът също показва, че само в единични случаи кандидатите от списъка имат да възстановяват пълния размер на субсидията получена за 2009. От друга страна трябва да бъде пояснено, че най-често по-големите суми за възстановяване се дължат от земеделски производители обработващи по-големи площи в стотици на брой блокове, където е съвсем нормално да има повече на брой такива казуси.
    
Анализът показва също, че на 1 637 кандидата следва да се доплатят суми според ДФЗ над тези, които са получили за 2009 г., тъй като за тях е установено обратното - площите, които са заявили през 2009 г. реално са ползвани. Сумите, подлежащи на доплащане са изплатени на тези кандидати през месец декември 2010 г. За другите, които следва да възстановят недължимо получените суми, е в ход процедура по издаване на актове за установяване на публично държавно вземане спазвайки процедурата по българското и европейско законодателство (Регламент 1290/2005, чл. 73 от Регламент 796/2004 и Данъчно-осигурителния процесуален кодекс), според които земеделските производители трябва да възстановят недължимо платени суми. На основание чл. 5б от Регламент 885/2006 и чл. 60, ал. 1 от АПК на база на издадения акт за установяване на публично държавно вземане, страната-членка е длъжна да прихване недължимо платени суми от следващото плащане на субсидии. Независимо от извършеното прихващане, актът подлежи на обжалване пред Административен съд – София в 14-дневен срок от съобщаването му. Получаването на акта и прихващането на сумата от следващи субсидии не означава, че кандидатът е изразил съгласие за възстановяването или прихващането, или още по-малко отказ от обжалване на акта.