В България земеделското производство, респективно храни и преработка, растат с всяка година. С малък темп, но има растеж, каза земеделският министър Десислава Танева при откриването на международните изложения Месомания и Светът на млякото в Интер експо център.

Месодайното животновъдство като печеливш бизнес

Ресорният министър припомни, че нови 89 български преработватели са получили финансиране по първи прием на подмярка 4.2. Намерени са средства и за втори прием, като бюджетът дори е увеличен.

„За съжаление, средствата за тези мерки свършиха. Сега предстои новата Обща селскостопанска политика (ОСП), дебатът за която върви усилено в Европейския съюз (ЕС),“ допълни Десислава Танева. 

Тя цитира данни за 2018 г., според които има ръст от 6,7% в производството и стойностите на месо и месни продукти, както и ръст от над 3% ръст на мляко и млечни продукти. Увеличено производство и износ се наблюдава и при птичите яйца.

Десислава Танева: „Във всяко едно от хранителните производства България или задържа стойностите, или бележи ръст.“

Тази положителна тенденция, макар и с по-малък темп, се регистрира и през първото 9-месечие на тази година. При млечните продукти по-голям относителен дял в този ръст има производството и реализацията на биволско и козе млечни продукти. 

„Наблюдава се положителна тенденция при износа на български селскостопански стоки. Експортът за 2018 г. достига 4.3 млрд. евро, което е с 4% увеличение спрямо 2017 г.,“ твърди земеделският министър.

Тя допълни, че стокообменът на България с ЕС е 75% от общия стокообмен със селскостопански стоки. Страната ни е в топ десет на производителите на зърнено-житни и технически култури, като изнасяме близо 80% от общия добив на зърна. Най-голям ръст в износа на селскостопански  стоки за миналата година има при зеленчуците. 

„От това, че през 2018 г. изнасяме повече земеделска продукция за ЕС, отколкото внасяме от там, регистрираме увеличено положително търговско салдо от над 600 млн. евро“, обясни Десислава Танева.

Министърът на земеделието подчерта, че все повече потребители търсят български продукти и трябва да се намери формата, която ще подкрепи производителите, така че продукцията им да стигне до по-широк кръг от хора. 

„Програмите за съвместна работа с търговските вериги трябва да са общодостъпни. Министерството на земеделието ще подкрепя разяснителни кампании, електронни платформи или друг тип информационни канали. Целта е  всеки производител да има равен достъп до потребителя чрез веригите“, допълни министър Танева.