Нова криза с алтернативните маршрути за износ на украинско зърно. Десетки от корабите, които го превозват, чакат от дни да влязат в румънското пристанище Сулина.

Гласувайте: От какво ще страдат най-много фермерите при разразилата се политическа криза?

Сулинският канал е най-удобния маршрут за корабите от украинските дунавски пристанища да стигнат Черно море, след като морските пристанища на нападнатата от Русия страна бяха блокирани. Сулина е най-източното пристанище на Европейския съюз, разположенона Дунавската делта. Заради пълноводието на канала, от началото на войната, то се превърна в един от най-предпочитаните маршрути за украинските износители.

Само миналия месец 400 кораба преминаха през канала. Ако войната не свърши скоро, през канала ще преминат кораби, колкото никога досега”, каза Михай Калин, главен машинен инженер, цитиран от БНТ

Украйна се надява да изнася през Румъния по 700 000 тона зърно на месец, които трябва да стигнат до страните в Северна Африка и Азия, докато черноморските й пристанища бъдат отблокирани.

Но с чакането в Сулинския канал това трудно може да бъде постигнато, а украинските износители недоволстват от факта, че се налага да стоят в Сулина по две седмици, като така търпят големи загуби от по половин милион долара дневно. Те твърдят, че в пристанището се проверяват по пет кораба на ден, което е с пъти по-малко от необходимото.

„Започваме работа още в първите часове на нощта и свършваме, когато слънцето залезе”, обяснява Габриел Данила-Михалча, румънски лоцман. Основна причина за голямото чакане е, че Румъния не разполага с достатъчно лоцмани, които да преведат плавателните съдове през канала.