Четири деца, иновации, мед, пчели и психология – тези думи описват комлексната личност на дамата ни тази седмица – Велина Иванова.
Тя е управител на фирма „Биоиновации“, която тази година спечели наградата „Крило на успеха“ на пчеларското изложение в Плевен. Журито бе спечелено от иновативна информационна система за наблюдение на процесите, които протичат в климата, чрез един или няколко контролни кошера.
В пловдивската семейна фирма ролите са разпределени подобаващо според силните страни на всеки – Велина е управител и маркетинг експерт, а съпругът ѝ - главен инженер и създател на иновативните продукти. За предизвикателствата в работата и каузата „Пчеларство“, разказва Велина пред Агри.БГ.
Моята силна страна е комуникацията с хората и работата в екип. Затова изпълнявам тази роля в семейната фирма. Разпределили сме се и всеки прави това, в което е най-добър.
Дамите в селското стопанство: Светлана Мирчева
Идеята хрумна на моя съпруг. Той беше предизвикан в приятелски разговор от приятел пчелар, че в сектора не може да се измисли нищо ново. Неговата инженерна мисъл бе провокирана и така започнахме.
Аз се включих с голямо желание и проучихме кои са слабите места в бранша – ниските изкупни цени, проблемите с кражбите и работната ръка.Така създадохме първия ни уникален продукт – рамки за производство на мед в пита. Това е нещо, което може да подпомогне пчеларите да продават на по-висока цена. Когато вече имахме реален продукт, аз влязох в действие с презентирането му и комуникацията с крайния клиент.
Това е много приказен сектор. Вече и на мен пчелите ми станаха интересни. Даже ще сложа тази година няколко кошера пред седалището ни, което обособяваме в края на града. Привлича ме идеята сама да си произведа мед, тръпката е голяма, а и така ще се потопим още повече в атмосферата, в магията на сектора.
Комуникацията с пчеларите е много сърдечна, те са открити и с желание за развитие. Успяхме да направим много международни контакти за този кратък период от време. Общността като цяло не е много голяма и комуникацията е много близка. Човек може да намери съмишленици и партньори.
Дамите в селското стопанство: Таня Гюрюшева-Николова
Нищо. Ние имаме 4 деца. Най-голямата ни дъщеря е на 19 години. Те идват с нас на изложенията, превеждат при международни разговори, вънуват се. Всички сме вдъхновени от работата ни в пчеларския сектор.
Би било чудесно, но не на всяка цена. Ако им остане като траен интерес, добре, но важното е да следват своя път. Всеки има своите предизвикателства в живота.
В момента уча магистратура по приложна психология. Това много ми помага в работата, най-вече в комуникацията с клиентите и ми дава идеи как мога да обвържа бизнеса с полезността.
Дамите в селското стопанство: Светла Николова
Искам да направя по-популярна темата за пчелите и техните продукти. За тази цел подготвям презентации, които да представям пред по-широка публика извън бранша.
Много интересно е как пчелите съществуват като социум. Искам да развия тази тема и за деца и ученици. Подготвяме помещение във фирмата ни за учебни презентации.Освен това тази тема може да се пласира добре в социалните програми на различни фирми. Например в немската фирма, в която работех преди, предложих тази идея и те откликнаха с интерес.
Такава информационна кампания би помогнала и на сектора, като популяризира идеята и употребата на пчелни продукти.
Много се надявам, че нещата в сектор "Пчеларство" ще се наредят по-добре за в бъдеще, защото и земеделието, и хората зависят от здравето на пчелите.
Има много проблеми за решаване, които са в ръцете на политиката на европейско ниво. Всички знаем, че това е един субсидиран сектор и на практика свободни действия и ходове в него са малко възможни. Но е важно хората да познават материята, защото всеки един от нас може също да помогне.
Дамите в селското стопанство: Цветелина Пеева
Може хората да започнат да потребяват повече продукти на дребно, чрез повече фермерски пазари, директна връзка производител – потребител. В една малка България това би трябвало да бъде приоритет.
Болшинството от нашите съседи – Македония, Сърбия, Гърция, Турция, имат една доста висока потребителска култура, търсят качеството на това, което консумират.
Вярата в добрия край, в доброто развитие на нещата и усещането, че правим нещо важно и нужно.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Дамите в селското стопанство: Милкана Йорданова
Дамите в селското стопанство: Петранка Василева