Вярваме, че реалните земеделски производители, които обичат това, което правят, и искат да се издържат от него, нямат търпение да дойде моментът, в който няма да бъдат зависими от субсидиите, да молят земеделското министерство за още, да влизат в конфликт с колегите от други сектори.

Какви са най-големите ви трудности като земеделски производители в момента?

Едва ли това ще се случи скоро обаче, най-малкото защото субсидии се дават във всички страни членки и до голяма степен определят конкурентоспособността на производството. Другият фактор е липсата на управленчески поглед в далечна перспектива, което отнема време и се нуждае от политическа воля.

В средата на февруари животновъдни организации поставиха началото на така нужния диалог между държавните институции и земеделските стопани. Тема на разговор тогава бяха не толкова финансовата подкрепа за сектора, колкото предприемането на стъпки за намаляване на дела на сивия сектор, подпомагане на българската продукция и справедлива цена за труда на реалните производители. 

Писмото с предложенията е вече на бюрото на земеделския министър. Под него са се подписали Асоциация за развъждане на месодайните породи говеда в България, Национално сдружение на месо- и млекопроизводителите в България, Обединени български животновъди, Национална асоциация на животновъдите и Българска камара за месодайно животновъдство.

•    Да се възобнови плащането при клане с възраст на говеда на възраст от 10 до 24 месеца, като се предвиди помощта да се предостави за изминалата 2021 г. Да се ползват изготвените указания за предоставената през 2020 г. помощ. 

•    Да се поеме инициатива за разработване на закон за личните фалити на земеделските производители физически лица.

•    Да се осъществи контрол в ИСАК при заявяването на пасища. Да имат право да заявяват пасища само стопани, които притежават пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, като същите трябва да са заявени по някоя от схемите за подпомагане в ИСАК. Площта на заявените пасища за подпомагане да е обвързана с животинските единици от заявените за подпомагане по схемите в ИСАК животни, а не от животинските единици на регистрираните във ВЕТИС животни на бенефициента. Така ще се избегнат злоупотребите от заявяване на пасища с виртуални животни. 

•    При регламентирания нов ред на разпределение на държавните и общински пасища, мери и ливади, да се потърси правна форма, чрез която пасищата да отидат при реалните ползватели, а именно фермерите с реално съществуващ и действащ животновъден обект в същото или съседно землище, като се вземе предвид географската отдалеченост на разпределяното пасище до животновъдния обект.

•    Да се даде възможност на ползвателя на площите да поиска проверка на място от служителите на областните дирекции по земеделие с последващо протоколиране и изпращане на данни в МЗм за промяна в слоя ПДП и първоначално включване на проверените площи в него. По преценка да се назначава в текущата година и теренна проверка на място от представители на ДФЗ.

•    Да се регламентира ясно почистването от нежелана растителност на постоянно затревените площи в обособените зони по Натура 2000 да става след изтичане на срока в забраните за косене. Установяване на папрат в площи по Натура 2000 преди гореспоменатите дати при евентуални проверки по СЕПП да не се счита за нарушение на изискванията. Друго решение е почистването и/или косенето само на участъците с папрат да се регламентира като допустимо по всяко време и тези части от парцелите да не се считат за косени при евентуална проверка по Натура 2000.

•    При определянето на пасища за общо и индивидуално ползване от ОПФ да се взема предвид има ли в населеното място стопани с единични бройки животни, оформящи т.нар. селски стада с пастири. Ветеринарните лекари, обслужващи обектите в конкретното населено място, имат информация. Ако няма обособени такива стада, да не се предвиждат пасища за общо ползване.

•    В Закона за собствеността и ползването на земеделските земи към чл.37ж, ал.10 да се добави изречението „Изготвеното споразумение да се приема и счита от комисията за валидно, ако по него е постигнато съгласие, удостоверено с подписите на собствениците на минимум 2/3 от общия брой участващи в споразумението животински единици“.

•    Екологично надграждане по схемата за зелените директни плащания, които са базирани на площ за ливади, е възможно само при наличието на животни. Предложението е те да бъдат обвързани с животновъди и да се предоставят единствено за тях. Фермерите, които стопанисват ливади, но не отглеждат животни, да получават само базовите плащания по СЕПП.

•    Превръщането на обработваема земя в пасище с цел защита на почвата от ерозия чрез засяване на подходящи тревни смески, а впоследствие косене или паша, да бъде обвързано с фермерите, отглеждащи животни, като се намери вариант за тяхното субсидиране при поддръжката на затревените площи.

•    Да се възложи на БАБХ и ИАСРЖ съвместно да направят проверки на породно определилите се животни в системата ВетИС, като всички животни с предназначение за месо, които не са контролирани от ИАСРЖ или имащите лиценз за съответните породи развъдни асоциации, да се определят като кръстоски. Породно определяне и записване във ВетИС да става както в коневъдството от развъдните асоциации или от официалните ветеринарни лекари след представяне на сертификат за чистопородност от развъдните асоциации. В противен случай регистрираните телетата да се считат за кръстоски. Ако ветеринарните лекари, обслужващи животновъдните обекти на говедовъдните фермери, бъдат задължени да регистрират телетата без порода, то в 17-дневния период от раждането на телето до издаването на неговия паспорт фермерът ще трябва да го регистрира и в развъдната асоциация за съответната порода, за да му бъде издаден гореспоменатият сертификат за чистопородност, който да представи пред компетентните органи за определяне породността на телето. Така до 17-я ден от раждането на телето ще може да се издаде коректен паспорт с вписана в него порода.

•    Да се създаде във ВетИС панели за кръстоски F1 съответно за месо и мляко. Като такива да се вписват животни с доказано бащинство и са контролирани от ИАСРЖ или имащите лиценз за съответните породи развъдни асоциации.

•    Да се премахне ограничението за износ на животни на няколко собственика и от няколко животновъдни обекта с един камион в един транспорт до един животновъден обект зад граница. Как да стане обединяването на фермери, като не се позволяват групажи? Как да се договори цена, като не винаги може да се напълни даден камион животновоз? 

•    Да се разшири обхватът на Националната профилактична програма със схема за допълнителна ваксинация под формата на възстановяване на процент (40-60%) от изразходваната сума за ваксини/обезпаразитяващи продукти и разхода за прилагането им от ветеринарния лекар.

•    Да се съкрати срокът за изпращане на уведомителните писма на хартиен носител от ДФЗ към земеделските стопани, които нямат имейл адрес и не са се регистрирали в системата им. Поради голямото закъснение, с което пристигат при бенефициентите, те нямат възможност да обжалват своевременно.