Трябва да се разработят европейски политики за стимулиране на директните продажби от фермерите на местно ниво, заяви еврокомисаря по земеделие Дачиан Чолош. Според него късите вериги за снабдяване са били пренебрегвани твърде дълго. И все пак, наличните данни показват, че вече, въпреки липсата на сериозна подкрепа, 15% от земеделските стопанства в ЕС продават повече от половината от продукцията си на местно ниво.

 

Според проучване на Евробарометър, един от всеки двама потребители заявява, че местните фермерски продукти се намират трудно, а също  трудно се отличават на пазара от останалите продукти.

 

Вчера на конференция в Брюксел, Еврокомисаря Дачиан Чолош заяви категорично, че Европейската комисия е отговорна за развитието на локалните пазараи на производителите и че самият той е убеден в "огромния потенциал" за развитие на местните услуги и производства от страна на фермерите, които да намират пазарна реализация в регионите, където работят.

 

Еврокомисаря заяви, че е време за модерен поглед и визия за икономическата конкурентоспособност на селското стопанство и неговата социална и екологична ефективност. Пазарите на селскостопански стоки  не само елиминират нуждата от транспорта на дълги разстояния, но те също така увеличават ръста на местните икономики и дават възможност на потребителите да играят активна роля в икономическото развитие на техния местен район.

 

По данни на европейските власти е доказано след изследване на 26 ферми, участващи в директните продажби около Париж те сами по себе си генерират общо 170 постоянни и 200 сезонни работни места, което е далеч повече в сравнение с конвенционалните ферми. Според Чолош местните вериги за доставки, могат да отговарят на всички нива на доходи на населението и във всички държави-членки. Те не са запазена територия на един елит, или обратното, както често чувам, заяви Чолош.

 

Икономическите проблеми в Гърция предизвикаха масово създаването на директни канали за продажба на картофи на атрактивни цени, с 60% по-евтино, отколкото чрез традиционните канали в големите търговски вериги. Този експеримент в бъдеще ще бъде разширен и с други продукти, заяви Чолош.

 

За да бъде истински конкурентноспособна и устойчива Европа трябва да ценим всички селскостопански модели. Всяка ферма трябва да бъде в състояние да определя своя собствена стратегия за развитие. Голяма публична политика като ОСП трябва да подкрепи всички  тези възможности, без изключение.

 

Ясно е, късите вериги за доставки са част от земеделското многообразие, на които не е отделено подобаващо внимание. Те са ключов елемент в цялостната ни стратегия за покачване на брутната добавена стойност на земеделските производители. Еврокомисаря добави, че директните продажби може да са само една малка част от оборота на фермерите, но въпреки това такава една част,  е от жизненоважно значение за рентабилността на фермата. "Все пак аз съм наясно, че няма да е лесно да се развие този потенциал.", каза още Дачиан Чолош.

 

На първо място, това е предизвикателство за земеделските производители. Те трябва да научат и усвояват наново  търговията с продажбите. ОСП, така както досега бе фокусирана изцяло върху производството, ги накара да забравят този аспект на земеделието. Това ще доведе до нови умения и инвестиции. За много продукти, продажба на локално или чрез кратки вериги за доставки изисква подходящи сгради и дейности за преработката на продуктите от фермата.

 

Някои от основните предизвикателства пред местните пазари за фермерите в рамките на новата ОСП :

- Как да се идентифицират местните вериги за доставка, за да се гарантира доверието в тях и да се подобри пазарното им присъствие?

- Как да се гарантира хигиената и безопасността на храните, без да има обезсърчаване за създаването на малки производствени единици? Как да се осигурят инвестиционни ресурси и допълнително обучение на фермерите

- Как да се възстанови връзката между потребителите в градовете и производствени центрове в близост? Трябва да се даде възможност на ОСП, за да достигне в села и градове и да подкрепят инициативите на градските пазари.

- Как да се насърчат земеделските производители да инвестират? "След 2013 г. редица мерки за подкрепа за засилване на предприемачеството в селските райони ще бъде на разположение на държавите-членки. Представителите на Ек ще дадат повече информацоя за това по-късно. Това е ключова част от нашата амбиция да проектираме селскостопанска политика за всички и за всички ферми.", категоричен бе Дачиан Чолош.

 

Еврокомисаря заяви в заключение : "Наясно съм, че развитието на тези видове на търговията не винаги е лесно. Земеделските производители и държавните власти трябва да направят голяма стъпка напред. Да напуснатрутината, зад която са до момента. Аз съм убеден, че продажбата на по-голямата част от земеделската продукция на местно ниво ще доведе до конкретни решения на много от предизвикателствата, пред които е изправено нашето общество:

 

- Решения за потребителите, които ценят качеството, богатството и традиции на земеделските продукти от селските райони.

- Решения за икономическото здраве на земеделския сектор. Установяване на висока добавена стойност в продуктите фермерите, която да не се губи, както досега по дълги вериги от прекупвачи и търговци.

- Решения на проблемите със земеделските отпадъци. Загубите на енергия, причинени от ненужен превоз на стоки, отпадъци от храна, загуби в различните етапи от веригата за доставки и т.н."

 

© 2012 Фермер.БГ

Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!