Поели сме ангажимент да изготвим една експортна стратегия за сектор плодове и зеленчуци, тъй като е много важно българската продукция да бъде правилно позиционирана на международните пазари, коментира зам.-министърът на земеделието Чавдар Маринов за Bloomberg TV.

Атанас Кунчев: Обещаха бързи, краткосрочни мерки

По думите му производителите на плодове и зеленчуци страдат по две основни направления. От една страна е ограниченият пазар или липсата на такъв. От друга страна е нелоялната конкуренция от високосубсидирани европейски продукти, както и внос от трети страни.

След 4-часовата среща миналaта седмица с браншовите организации в сектора, са набелязани няколко бързи и краткосрочни мерки. Първата от тях е създаването на регистър на търговците на плодове и зеленчуци. Той ще бъде свързан с Национална агенция за приходите (НАП), Агенция „Митници“ и Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ), а мониторингът ще се провежда от Министерството на земеделието. 

„Такива модели работят успешно в по-големите страни членки. Целта е да бъде урегулиран режимът на доставка, наличието на складове, произход на стоката, издаване или заверка на сертификати за съответствие на качеството. Ако даден вносител на плодове и зеленчуци не присъства в регистъра, няма да има право да търгува и ще бъде санкциониран‘, обяснява зам.-министърът.

Друг приоритет, който Маринов, посочва е осигуряването на пазар за родните производители. За целта се предвижда въвеждане на понятието „свеж плод/зеленчук“, което вече се използва в повечето страни членки. 

„Давам за пример Германия, където това нещо работи от години. Ще въведем критерия километри, като предложението ни ще бъде за 100 км. Това ще бъде ареалът около търговската верига, където попадат предимно български производители“, обяснява Маринов.

Той потвърди, че се готви среща с представители на търговските вериги, с които да се разгледат възможностите пред българските производители. Идеята е да се види как може да бъде увеличено количеството на родните плодове и зеленчуци в големите обекти. 

Чавдар Маринов: „Единственият вариант е кооперирането в маркетингови структури“

Маринов е убеден, че земеделските производители няма как да оцелеят самостоятелно. Той определя кооперирането им в големи маркетингови структури като успешен модел. Само така те могат да предложат съответните количества, качество и изравнени партиди, които са основно изискване на търговските вериги. 

„Има няколко мерки, които работят и подпомагат такива обединения. Говоря за мярка 9 „Учредяване на групи и организации на производители“, която приключи. Пряко инвестиционно подпомагане организациите на производители могат да получат и по реда на Наредба 11“, припомни експертът. 

По отношение на биопроизводството Маринов съобщи, че до 30 юни ще заработи регистърът на производителите в този сектор. Министерството на земеделието вече е приело базата данни. Идеята е в нея да бъдат вписани всички биооператори и контролиращи лица. Той припомни, че наесен предстои тежък одит от страна на Европейската комисия (ЕК). 

„След евентуално успешното му преминаване ще бъде преценено и дали би могло да бъде отворен нов прием по мярка 11 „Биологично земеделие“, коментира зам.-министърът.

Друга стъпка, която се прави в тази насока, е промяна на процедурата по надзорните проверки на контролиращите лица, която скоро ще бъде въведена в действие. Целта на надзора е да се извърши контрол върху контролиращите лица. 

„Ние трябва да съблюдаваме тяхната работа, а не да санкционираме 6500 биологични оператори. Това е работа на контролиращите лица, за което те събират съответните такси. Ние пък трябва да контролираме тях“, заключава Чавдар Маринов.