Цените на зърното по световните борси продължават да са с посока нагоре. Роля играят осезаемото покачване на цените на газта и горивата, сочи анализ на Софийска стокова борса АД (ССБ) за периода между 5 и 8 октомври.

Важното - слушайте в AgriПодкаст

Заради не особено добрата реколта в САЩ не е учудващо, че цената на пшеницата отвъд океана отново добави 7,00 долара до 316,00 долара/тон, а във Франция – 1,00 евро до 266,00 евро/тон. Цените в Украйна и Русия са подобни – плюс 1,00 долар за първата и плюс 7,00 долара за втората до съответно 303,00 и 310,00 долара/тон. 

При царевицата в САЩ има корекция надолу с 11,00 долара до 269,00 долара/тон, докато в Украйна е нагоре с 2,00 долара до 270,00 долара/тон. 

Ечемикът също се установи на възходящи котировки. Във Франция има ново покачване с 4,00 евро до 245,00 евро/тон, а в Украйна е без промяна –  268,00 долара/тон. 

Рапицата в Европейския съюз (Еuronext), при която прогнозите са за частично компрометирана реколта, отново поскъпна чувствително с 37,50 евро до 676,25 евро/тон. 

У нас котировките през периода са предимно от страна на купувачите, показват данните в подкръг „Зърно“ на ССБ.

Хлебна пшеница се търси в големи количества на 425,00 – 435,00 лв./тон, а продавачите котират 550,00 лв./тон. Фуражната пшеница варира от 380,00 до 390,00 лв./тон за търсене. 

Фуражен ечемик се търси на начална цена от 310,00 лв./тон, а царевица – на 320,00 лв./тон. 

Маслодайният слънчоглед продължава да е на 890,00 лв./тон „купува“, а предлагане на борсата засега липсва. Всички цени са без ДДС, уточняват анализаторите.

Читатели на Агри.БГ коментират, че цената се вдига, защото почти никой не продава, всички изчакват и с право. Те споделят, че при царевицата все повече са офертите около 500 лв./тон, а при слънчогледа – малко над 1000 лв./тон. Освен цени и добиви обаче те споделят и за многократно поскъпване на ключови за производството суровини.

„Торове за пшеницата – 1250 лв. NP, дизел – много нагоре от миналата година, рента – с 5 лв. повече, тоест 65 лв., резервни части – двойно и тройно, че и ги няма на склад. Нов трактор е много по-скъп от миналата есен и ще се забави с доставката. Някой ще пише: „За какво ти е нов инвентар?“. Защото си има морален живот и започва авария след авария. Защото ти трябва в точен момент, а не по принцип“, коментира производител.

Негов колега също обръща внимание на по-високите разходи, подчертавайки, че спекулативната печалба е за търговците и износителите, а не за производителите, които носят на гърба си банки, лизинги, ренти, търговци на горива, торове и препарати.

„Държавата е регулаторен орган и тя трябва да се намеси с мита. Не производителите, а тези търговци имат по няколко имота и куп автомобили, тъй като техният риск е сведен до минимум и само извличат спекулативна печалба“, смята той.