Българска компания разработва блокчейн технология, която ще стане част от собствената марка на най-голямата търговска верига у нас, научи Агри.БГ от Виктор Асенов, един от основателите на компанията ТрейсГраунд. 
“Стартирахме блокчейна като идея през 2018 г., но тогава тази технология не беше още известна и просто бяхме изпреварили времето си. Трябваше търпение, докато пазарът стане готов за новостите”, разказа предприемачът. 

Самата технология предвижда на етикетите на продуктите на търговската верига да бъде поставен QR код, който след сканиране да даде на клиента пълната информация за този продукт - кога е набран, къде е набран, кой е фермерът, който го е отгледал да получи достоверна информация откъде е дошла стоката за трапезата му.

Подобен QR код ще бъде поставен на 60 продукта - млечни и месни продукти, плодове, зеленчуци, подправки, разказа Виктор Асенов, който е и собственик на модерна оранжерия за домати в столицата. 


Според него земеделският бранш е най-слабо дигитализираният в момента, което е много жалко, а това е бъдещето на всички браншове. 

В момента от компанията разработват и система, която да помага на земеделците в техните ежедневни дейности. 
“Самата програма ще подсказва на фермера какви дейности е наложително да направи, ще може и да планира такива. Тя ще му дава информация например колко процента от рецептата за хранене на растенията има, колко торове има в склада, време ли е да поръча дадени вещества и всичко това през един софтуер”, коментира Асенов. 

По думите му в момента хората от бранша все още пишат на хартия или по-напредналите ползват базови програми на компютър. В момента стопаните са и счетоводители, продавачи, склададжии, коментира Асенов. 

Разработката на фирмата ще улесни всички аспекти на работата на фермерите, обещава младият предприемач. Чрез подобна система според него фермерите ще могат и да се кооперират, като изискват от търговците по-добри оферти за торове или пък намират пазар за продукцията си, вярва Виктор Асенов. 

“В тази платформа сме заложили да има и борса, в която от чужбина да могат да влизат и да виждат, че например, в България има свободни 10 т краставица, 5 това домат, 3 тона чушки, да се напълни един камион и да тръгне. Така тези, които ползват системата, ще си намалят разходите, ще се кооперират, за да стъпят на нови пазари. За мен дигитализацията е бъдещето на сектор “Земеделие”. Иначе кооперираме се няколко съмишленици, които сме на една честота, не можем всички”, категоричен е Виктор Асенов.