Производителите на ядки, които са успели да затворят цикъла с преработка, залагат на традиционните тахани, халви, масла. Един по-различен продукт, направен по рецепта по Български държавен стандарт (БДС), е така наречената мозайка.

Производител на тахан: У нас има недостиг на ядки от сходни сортове

На изложението „Фудтех“ в Пловдив преди няколко месеца екипът на Агри.БГ опита от Ореховата мозайка и Фъстъчената мозайка на Пламен Газянов от град Славяново. Освен вкусът интересна ни се стори и историята, която стои зад постигането му.

„Виждам на един селски пазар нещо черно, увито в найлон. В него имаше и орехи, затова се загледах. Опитах и ми хареса. Разговорихме се с продавача и му взех телефонния номер. След време му се обадих, заведох го в цеха и ми показа как се прави“, започва разказа си Газянов.

Рецептата е направена през далечната 1970 г. и е записана в книгите „Рецепти по БДС“ 4 години. Съставките тогава обаче като краве мляко, кокоши яйца, брашно с определени показатели и кувертюр, в момента не са същите, затова и вкусът не винаги се получава като от едно време. От пазари не се оплаква, като успява да продава дори зад граница.

„Работя с млади българи от някакъв кооператив на границата между Австрия и Германия. Решили да си направят магазин за био фермерски продукти и са им дали две помещения в кметството. Така ги насърчават там, а ние като искаме да направим фермерски пазар, ни гонят като империалисти. Разликата е от земята до небето“, казва Газянов. 

Отскоро изнася и за Испания. Целта му е да прави чист и качествен продукт, а оттам нататък нещата се случват от само себе си. Калкулира цената и не се интересува на колко продава търговецът.

„С инфлацията обаче няма как да не вдигна цената. Малките буркани поскъпнаха с 50%, а големите – с 30%. Капсулата за защита на бурканчето е три пъти на горе, а етикетите – два пъти. Глюкозата я вдигнаха два пъти за един месец. Поне за тока в цеха нямам проблем, защото купих сушилня на газ“, споделя Газянов.

Наред с портфолиото си от продукти производителят иска да разширява и градините си, но липсата на работна ръка го спъва. Въпреки че може да се откаже, няма да го направи, защото не го свърта на едно място. Категоричен е, че може да продава навсякъде, стига да има стока.