Понастоящем водещи износители на пчелен мед в света са Китай, Аржентина, Индия, Мексико, Украйна, Виетнам и Бразилия. Считано от 2000 г. насам, производството на мед в цял свят е нараснало почти 1,5 пъти. Оттогава насетне всяка година статистиката отчита ръст от 2,8%. Това е световна тенденция: потреблението на мед расте сред населението и този продукт все по-често се използва в различни отрасли на хранителната промишленост, пише Propozitsiya.

Пчелари настояват и за директно, и за обвързано подпомагане

Ключовите потребители на мед в света са страните от ЕС и САЩ. Китай остава основният доставчик за ЕС. За посочения период Аржентина увеличи доставките на мед в ЕС почти 3,5 пъти, което допълнително ожесточи конкуренцията.

Голям интерес към био меда

Пчелният мед има големи перспективи за развитие, тъй като неговата биологическа ценност е много висока. Сериозен е интересът към био меда. Той, логично, се предлага на пазара на по-висока цена. В Германия, например, цената на био меда е с 30-50% по-висока.

Търсят се естествени подсладители

Друга причина медът да има бъдеще на световния пазар и търсенето му от страна на потребителите, които все повече се интересуват от естествени подсладители, алтернатива на захарта.

В наши дни потребителите са по-склонни да търсят не масовия продукт, а продукцията на дребните производители. Клиентите внимателно четат надписите по опаковките, разучават съставките. За тях е важно кой, къде и как е произвел храната. Те търсят продукти, които отговарят на динамичния им начин на живот – удобни за използване и полезни.

Расте и търсенето на регионални и уникални продукти с географско указание.

Отрасълът страда от инсектициди и акарите Вароа

Пчеларството изисква защита. Днес популацията от пчели намалява в световен мащаб заради болести, използването на пестициди и други химически вещества. В много случаи гибелта на опрашващите насекоми е свързана с разпространението на традиционни болести. Най-големи щети нанасят акарите Вароа.

Намаляването на пчелите е индикатор за чистотата на околната среща. За да се спре негативната тенденция, необходимо е фермери и пчелари да комуникират по-ефективно.