Започнахме преди повече от 15 години с две био кравеферми в троянските села Белиш и Добродан. Био производството ни започна с кисело мляко, а с времето портфолиото се разширява. Днес познавам лично всеки един от фермерите, с които работим, споделя предприемачът Любомир Ноков, който взе участие в третото издание на третото издание на Академия „Иновации в агробизнеса”

Четете още: Иновациите дават пазарно предимство на агробизнеса

По онова време фермерите в Троянско са работили по швейцарска програма, но са били изправени пред липса на пазар. Намерението им е било да прекратят дейността си, но тогава се намесва предприемаческият нюх на Ноков. 

„ Решихме, че това е работа точно като за нас. В началото инициативата ни беше да запазим тези две ферми и стигнахме чак до тук. Днес работим с много ферми и предлагаме продукти не само в България, но и в редица други държави”, обяснява той в интервю за националното радио.

Създава се общност от фермери и преработватели, които работят заедно под една марка: „Успяваме да сглобяваме процесите така, че, обединени от една марка, да можем да правим все повече и повече неща." Основната идея е изграждането на острови на чистата храна в един индустриален свят.”

Износът на продуктите започва с мед за Обединените арабски емирства (ОАЕ). С времето гамата се разширява и днес марката присъства в около двадесет държави: „Работим под нашата марка, но също така намираме съмишленици, на които предлагаме два-три продукта от нашето портфолио. Те си ги добавят към тяхното и така се разрастваме в дух на партньорство и изграждане на една общност.”

Голяма част от предлаганите биопродукти са традиционни български храни: „Правим дори боза, локум, кори за баница, лимонада – продукти, които нямат голям експортен потенциал, но са важни за нашия пазар.”

Любомир Ноков: Потребителите вече разбират, че ниската цена означава компромиси със здравето и околната среда. 

Философията на компанията е да се работи с добри суровини и да се обръща внимание на детайлите: „При добри суровини и чисти рецепти, добрият вкус е много по-лесно постижим. Ние обръщаме голямо внимание на вкуса и работим бавно за неговото постигане. Правим много тестове, за да може един продукт да стигне до пазара.”

Всяка година компанията участва в престижните награди Great Taste Awards в Лондон: „За последните седем години всяка година получаваме награда, което е признание за това, че се справяме с вкуса.” Последната награда е за тахан от черен сусам. Той е черен на цвят и се състои само от една съставка.

Компанията държи и на иновативните методи за устойчиво земеделие. „В момента се опитваме с част от фермите да прилагаме така нареченото регенеративно земеделие. То е на базата на биологичното земеделие, но без оран. Целта е задържане на вода в почвата, подобряване на микробиологията и повишаване на плодородието, което пести и разходи на фермерите.”