Шафранът се забави малко в развитието си тази година и сега сме в пика на беритбената кампания. Очакваме да видим и дали ще се превърне в субсидирана култура със свой код в новия програмен период, разказва пред Агри.БГ един от добре познатите производители на скъпия минзухар у нас Васил Чиков.

Иновативна технология за шафран разработват в Пловдив

Целта на производителите е да има отделен код за шафранов минзухар в графата за етерично-маслени култури. Засега те могат да се регистрират с него в категорията „други етерично-маслени“ с код 3029.

„Има подготвени проектонаредби за новия програмен период, но конкретно за шафрана нямаме още информация. Най-вероятно като излезе новата програма, се надяваме той да фигурира. Не знам дали ще го направят приоритетна култура, ще видим“, коментира производителят.

Васил Чиков: „За нас сезонът беше успешен. Изпълнихме всички заявки за посадъчен материал. Произведохме за един колега в Троян посадъчен материал за 14 дка по 1400 кг. 

Тази година реколтата закъсня. По принцип по това време беритбата вече трябваше да е приключила, а сега тя още продължава. 

По информация и на други шафранопроизводители такова е положението в различни краища на страната, независимо от разликите в климатичните явления – суша или повече валежи. Това, което според Чиков е забавило развитието на културата, е температурата. За неговото стопанство забавянето вероятно е дошло и от презасаждането на луковици.

Стандартно кампанията започва в началото на октомври и до към 20-о число вече е приключила. Сега започнахме към средата на изминалия месец и все още продължаваме“, уточнява Чиков.

Добивите ни са по-големи от миналата година. Още не съм правил рекапитулация, защото продължаваме да берем, но се очертават добри резултати, оптимист е производителят.

Чиков споделя, че около 13 души са дали заявка при него за посадъчен материал и той отчита, че интересът към културата остава осезаем

Васил Чиков: Пласираме нашите количества както досега – по фермерски пазари, чрез онлайн продажби и основно в няколко биомагазина. Организиран пазар все още няма. Ако сделката с Китай се осъществи, ситуацията ще се промени, но засега няма развитие по темата. Пазарът е същият както преди 2 години – чрез познати, лични контакти, близки в чужбина, мостри и т.н.

Шафранът е борсова стока и няма спад в цената му. Няма и нови страни производители. Ние лека-полека си завоюваме име на производител, но все още нямаме организиран пазар. Това са ми съветите и към всички, с които работя – да търсят пазар. Културата вирее добре при нас, предизвикателство са пазарите.

През месец януари пак изследвахме качеството на посадъчния материал. Резултатите са първокласни, така че нямаме проблем с това.

Самият Чиков има добре организиран пазар и затворен кръг на производство. Той влага суровината в козметични продукти със собствен бранд. Твърди, че това е в пъти по-печелившо. За разлика от изкупната цена, която родна борса предлага от по 2-3 евро/грам, Чиков продава готовия си продукт за 20 лв./грам.

„Предлагам го на малки расфасовки по половин или един грам в търговски вид с първична стъклена и вторична картонена опаковки, каквито са изисквания. Няколко са начините за успех с шафрана – или да се продава директно в търговската мрежа, или да му се добавя стойност. Това е съвсем отделен процес от земеделския. Шафранът все пак е култура, която иска сериозен маркетинг и то на национално ниво“, категоричен е Чиков.