Производители и търговци от съседни страни може да бъдат не само конкуренти, но и сътрудници. Пример за това е международен проект, в рамките на който българското бяло саламурено сирене ще бъде сертифицирано като запазена марка.

Вкусът на успеха: Овцеферма сама продава продукцията си

Това е една от целите, които си поставят българските парньори на проекта "Устойчива агро-търговска мрежа в Черноморския басейн" - Търговско индустриална камара (ТИК) - Бургас, съобщи Българската стопанска камара (БСК).

Проектът се изпълнява в партньорство с организации от Турция, Румъния, Молдова, Украйна, като водещ партньор е Асоциацията на търговците в Солун - Гърция. Общата стойност на проекта за българския партньор е 66 177 евро.

Основната цел е разширяване на трансграничните връзки за търговия и модернизация в селското стопанство и свързаните с него сектори в Черноморския басейн.

Една от целите е да се създадат връзки между местната общност в региона, за да се подпомогне представянето на традиционни местни продукти и възможностите за развитие на регионални марки.

"По време на подготовката на проекта възникна спор, с какъв продукт да участваме. Тогава решихме да представим нашата страна са млякото и млечните продукти", каза председателят на ТИК Жорж Дерелиев на среща с млекопроизводители.

Домакин на форума беше Областната дирекция "Земеделие" в Бургас.

"Желанието ни е да направим географско сертифициране на регионални марки и да подпомогнем трансграничната търговия на национални продукти", каза зам.-председателят на ТИК Видка Вълчева, ръководител на проекта от наша страна.

Бялото саламурено сирене може да бъде сертифицирано в Европейския регистър на храните. До този момент страната ни има седем плюс един сертифицирани продукти. Последният, който е вписан в регистъра е странджанския манов мед.

Най-много сертифицирани продукти в Европа има Италия. Тя води в класацията с 293 продукта, на второ място е Франция с 242, на трето - Испания с 194.

България е на 20-то място със седем продукта (официалната информация в регистъра е преди сертифицирането на мановия мед тази година б.а.).

В рамките на проекта ще бъде организирано обучение на 30 представители на целевата група от Бургаски регион. Планирани са и две посещения на международни изложения – пазари в Турция - град Демиркьой през май и преди това, през март, в Одеса - Украйна.

Там всеки партньор ще може да представи своята продукция. България ще покаже бяло саламурено сирене, Гърция - зехтин, Украйна - пчелен мед, Румъния – домати, Турция - ягоди, Молдова - култивирани горски плодове.