Управляващата коалиция влезе с определени, малко мъгляви, намерения какво точно иска да прави в сектора. И като че ли не знаеше механизмите, чрез които това трябваше да се случи. Не беше подготвена за това и оттам пък дойдоха някои забавяния. Това каза анализаторът и управител на “ИтелиАгро” Николай Вълканов, коментирайки изтеклата половин година и работата на Иван Иванов и колегите му като ръководство на аграрното министерство. 

Гласувайте: Трябва ли да се намали ДДС върху храни и селскостопанска продукция?

От свършеното трябва да се отчете възстановяването на контрола на ГКПП "Капитан Андреево", посочи той.

"Няма защо да се правят на луди предишните управляващи. Това със сигурност е било една от причините и за забавянето на влизането на България в Шенген, не може да има такова безконтролно преминаване на границата. Може да се продължи с т.нар. златен гьол – след като си започнал едното, нищо не преми да свършиш и другото", коментира Вълканов пред БНР. 

Другото, което трябва да се отбележи, въпреки слабостите на различни нива, е изпращането на Стратегическия план за земеделието в Брюксел, допълни анализаторът.

“Друг е въпросът за качеството на този план, но там нещата бяха наследени от няколко предходни администрации”, подчерта Вълканов и добави:  

"По линия на селскостопанската политика на ЕС България получава най-много средства пропорционално от средствата от ЕС. В земеделския сектор може много повече да се постигне и можеше много повече да се постигне и за предходните два програмни периода, отколкото е постигнато".

По думите му коментарите на ЕК за Стратегическия план показват някои много сериозни слабости, които според него са слабости на самата администрация. 

“Тук едва ли можем да виним само и единствено политическото ръководство, а чисто експертната работа на администрацията, която трябваше да изготви самия план. 

Слабостите са много и те личат на различни нива. Липсата на логическа връзка между отделните елементи, липса на ясни и достатъчно сериозни индикатори за резултат. Това нещо е основна слабост при управлението на сектора през последните години и очевидно тази слабост продължава да се задълбочава”, каза Вълканов. 

Според него е очевидно, че една от негласните насоки към Стратегическия план е била да се запази статуквото от предходните 7 години. 

Това, според Вълканов, само по себе си е достатъчно лош знак. 

“Въпреки че изисква много сериозна работа доработването на плана, това не е мисия невъзможна. Но с тази работа трябва да се заеме експерт, който от достатъчно отдавна следи процесите и който да бъде оставен в крайна сметка без политическа намеса да оправи тези слабости, които ЕК толкова ясно е подчертала”, обърна внимание анализаторът. 

В същото време той смята, че има основен проблем, ако се стигне до служебно правителство. 
“Лошото е, че нашата администрация като че ли изпада в някаква летаргия, когато няма някой, който да й виси на главата от политическото ръководство. Това е много лош знак, защото принципно администрацията би трябвало да работи без политическа намеса, защото повечето то тези неща са административна работа. Това в момента може да се окаже опасно”, каза Вълканов. 

По темата с намеренията за изваждане на агенциите по горите и храните от земеделското министерство той каза, че "това е част от несвършеното" и отделянето на тези две структури е могло да се свърши през изминалите 6 месеца.

Следете още анализи в AgriПодкаст 
 
🎧: Слушайте ни в https://agri.bg/news/podkasti
🎧: Има ни и в Anchor: https://anchor.fm/agribg-podcast
🎧: Вече и в Spotify: http://bitly.ws/stav