На 8 май 2025 г. в София се проведе AgriVentures Connect – събитие, което събра на едно място визионери от агро-хранителния сектор, стартиращи компании, учени, институции, инвеститори и земеделски производители. Организирано от Agriventures, събитието показа колко силна е връзката между наука, предприемачество и обществена отговорност, когато има желание за истинска трансформация.

Още с първите си думи домакините от Agriventures споделиха защо организацията съществува. Основана от Диляна Куцарова, Ивайло Янков и Марта Паунова и подкрепена от Мария Христова, Илия Йорданов, Борис Коев, Константин Харалампиев, Славена Родинова, Георги Тосков, Сия Валентинова, Денимир Димитров, Живко Джамяров през 2024 г., инициативата цели да адресира структурни предизвикателства за развитие на иновации в агро-хранителната екосистема на Централна и Източна Европа. Agriventures е не само платформа, но вече и иновационен клъстер, който обединява предприемачи, учени, образователни институции и финансиращи организации. Мисията е амбициозна, но необходима – да се улесни достъпът до финансиране и ресурси за иновации, да се насърчи женското предприемачество и да се изгради силна връзка между образование, бизнес и политики. Клъстерът отваря врати за нови партньорства - корпорации, компании, фермери, иноватори, студенти, фондове за рисков капитал, банки и хора, които се интересуват от иновации.

Бъдещето на храната – визия от Европа

Кулминацията на вечерта беше д-р Адам М. Адамек, директор „Иновации“ в EIT Food – водещият европейски консорциум в сферата на иновациите в храната. С над 25 години международен опит в компании като MSD, PharmaNord, Danone, Mondelez и foodspring, както и в академични и консултантски роли, д-р Адамек внесе в залата глобален контекст. Специализиран в областта на персонализираното хранене и нутрицевтичните технологии, той говори за нуждата от интеграция между научни постижения и бизнес приложения. Със своята харизматична, задълбочена и вдъхновяваща реч, той не просто постави въпроси, а даде отговори – какво значи устойчива храна, какво изискват инвеститорите днес и как стартиращите компании могат да създават едновременно стойност и въздействие.

Той подчерта, че в EIT Food се разработват не само програми за подкрепа на стартъпи, но и системни решения – като Sales Booster, EWA (Empowering Women in Agrifood), Test Farms, Jumpstarter и TeamUp – които дават възможност на учени, иноватори и предприемачи да валидират своите идеи, да намерят партньори и да достигнат до международни пазари.

Събитието показа, че корпоративният свят също играе важна роля в развитието на иновации в агро-хранителния сектор – не само като финансиращи страни, но и като ангажирани партньори в устойчивата трансформация.

Регионални модели за устойчива трансформация

Ралица Жекова, директор на РАПИВ – Регионална агенция за предприемачество и иновации – Варна разказа за опита на организацията, която вече над 20 години подкрепя иновативни проекти чрез акселераторски програми, обучения и трансгранични инициативи. РАПИВ, заедно с Икономически университет - Варна, е българският представител на EIT Food Hub и играе ключова роля в адаптирането на европейски модели към нуждите на българските предприемачи. Със страст и конкретика, Ралица представи инициативи като програмата за подкрепа на жени предприемачи на EIT Food EWA (Empowering Women in Agrifood), Challenge Lab, Test Farms, Jumpstarter и др., които вече са подкрепили стотици предприемачи – особено жени и млади хора – да изградят стабилни и устойчиви бизнеси в областта на агро-храните.

Гласовете на екипа: общност, не структура

Марта Паунова,  консултант по устойчивост, добави своя аналитичен, но човешки поглед:
"Устойчивостта е дума, която понякога тежи с регулации и маркетинг, но в същността си носи грижа – за хората, за почвите, за бъдещето. Ние просто трябва да върнем смисъла в нея."

Тя разказа за методология, която е разработила за Foodity – система за оценка на устойчивостта, съобразена с реалността на българските производители, доказваща, че глобалните рамки могат да бъдат адаптирани ефективно на местно ниво. Инструментът за оценка е отворен за всеки фермер, който иска да изчисли своите практики и да получи обратна връзка. Инструментът е достъпен безплатно тук. 

Ивайло Янков, също съосновател и фермер от второ поколение, разказа за семейния си път и философията зад Agriventures:
"Дори най-добрата идея не може да оцелее без общност. В агро-хранителния сектор „one man show“ моделът не работи. Ние градим общност, защото това е новата икономика – на взаимната подкрепа, а не на конкуренцията."

Подкрепете независимата журналистика