Какво ще задвижва тракторите и земеделските машини в бъдеще? Това е един от основните въпроси пред сектора, тъй като използването на дизелово гориво постепенно намалява.
На изложението Агритехника 2025, което ще се проведе от 9 до 15 ноември в Хановер, Германия, ще бъдат представени нови решения. Производители от цял свят ще покажат готови за производство или близки до серийно изпълнение машини с алтернативно задвижване.
В специалната зона DLG Spotlight “Drive Experience” посетителите ще могат да ги видят в действие и дори да ги изпробват с предварително записване.
Разнообразие от решения
Ще бъдат показани машини, задвижвани с алтернативни течни горива, газ, батерии и хибридни системи. Тези технологии се различават не само по типа енергия, но и изискват нов подход при проектирането на машините, енергийната инфраструктура и логистиката във фермата.
Един от подходите е да се запази дизеловият двигател, като се комбинира с електрическо задвижване – т.нар хибридно задвижване. Това подобрява ефективността, но все още разчита на фосилни горива и не води до голямо намаление на въглеродните емисии.
По-екологично решение е използването на алтернативни течни горива като растително масло (P100), биодизел, хидрогенирано растително масло (HVO) и синтетични горива. HVO например може да се използва директно в съществуващите двигатели, но е с ограничена наличност заради голямото търсене в други сектори.
Синтетичните горива, които се произвеждат от вода и CO₂ чрез възобновяема електроенергия, са напълно неутрални по отношение на CO₂. Но производството им е енергоемко и скъпо.
Газови и електрически задвижвания
Двигатели на метан и водород също привличат вниманието на фермерите. Те обаче имат по-ниска енергийна плътност и изискват специални условия за съхранение.
Батерийно-електрическите превозни средства (BEVs) стават все по-подходящи за по-малки машини до 130 к.с. – като малки трактори и товарачи. Те могат да се зареждат по време на почивка и са ефективни в определени дейности. За по-големите машини обаче батериите все още са твърде тежки и недостатъчни като капацитет.
Съществува и друг електрически вариант – машини с горивна клетка (FCEV), които произвеждат електричество от водород на място. Но технологията е скъпа, сложна и изисква специална инфраструктура.
Демонстрации на живо по време на Агритехника
Алтернативните задвижвания ще бъдат основна тема на Агритехника 2025. Очаква се да бъдат показани значително повече готови за използване машини в сравнение с предишни издания.
В зоната Drive Experience, разположена на открито до Хале 26, ще се провеждат ежедневни тест драйвове от 9:30 до 17:00 ч. Посетителите ще могат да се запишат при участващите изложители и да тестват машини с електрическо, водородно или хибридно задвижване.
Тези нови системи предлагат по-висока ефективност и значително намаляване на въглеродните емисии.

0 КОМЕНТАРА