Новият брой на специалното издание на Трактор.БГ AgriTech Market 2021 - годишен обзор на пазара на селскостопанска техника в България излезе.

Изтеглете безплатно специалното издание на Трактор.БГ

До този момента разгледахме данните на КТИ за самоходните машини - комбайни, трактори, товарачи, пръскачки и инвентара. 
Причините за спада на броя на регистрациите през 2020-а година спрямо 2019-а могат да се търсят на няколко места.

AgriTech Market: Сушата се оказа по-страшна от COVID-19

Пазарите извън България също се оказаха повлияни от пандемията. По данни на CEMA, регистрациите на селскостопански трактори за първото полугодие са
намалели с 12,08%, в сравнение с първите шест месеца на 2019 г. Докато изминалата 2020 г. започна наравно с 2019 г. за месеците януари и февруари, регистрациите на селскостопански трактори значително намаляват през март (-7,11% спрямо 2019 г.) ), април (-25,81%), май (-22,72%) и юни (-12,03%). Това беше очакван тренд, предвид последиците от пандемията COVID-19 в цяла Европа. Спадът се отрази драматично на второто тримесечие, което е традиционно висок период, наситен с много нови регистрации на техника.

Нужна е повече гъвкавост на двигателите в преход

При сравняване на тенденциите по мощност, регистрациите на всички трактори намаляват през първите шест месеца на 2020 г. в сравнение с 2019 г., с изключение на тракторите между 23 - 37 kW. Като цяло повече от половината от всички новорегистрирани трактори са под 75 kW. 

Предвид драматично въздействие на COVID-19, земеделската индустрията поиска гъвкавост за машините, които ще бъдат оборудвани с двигател в преход към етап V. В отговор, ЕС измени срока за прилагане на най-спешните аспекти от регламента за етап V. ЕС публикува Регламент (ЕС) 2020/1040 за изменение на Регламент (ЕС) 2016/1628 относно емисиите Етап V от извънпътна подвижна техника (NRMM) на 17 юли 2020 г. Тази последна стъпка от законодателния процес потвърди, че 12-месечното удължаване на някои преходни разпоредби е официално право на ЕС и е приложимо със задна дата от 1 юли 2020 г.
Тракторите, оборудвани с двигатели в преход между 56kW и 130kW, не са засегнати от това разширение и запазват приложимите срокове.

По данни на CEMA, регистрациите за машини между 56 и 129 kW паднаха с 16,03% през първите 6 месеца на 2020 г. и с рекордния спад от 23,55% през второто тримесечие. Това означава само едно - Европейската комисия трябва да продължи да наблюдава ефекта на COVID-19 върху индустрията и да извърши своевременна оценка на въздействието от пандемията, по отношение на предстоящите крайни срокове за машини, които да бъдат оборудвани със съществуващи преходни двигатели между 56kW и 130kW, като предприема нови законодателни действия, категорични са от CEMA.

Значителни разлики в отделните страни въпреки COVID-19

Двата най-големи пазара на трактори в Европа остават Германия и Франция. Но докато всички регистрации на трактори спаднаха само с 2,75% в Германия в сравнение с първото полугодие на 2019 г., спадът беше с драматичен мащаб във Франция (-18,81%), Италия (-17,98%), Великобритания (-25,21%) и Испания (-25,62%).

Как изглежда пазарът в Европа?

В Германия експертите отчетоха значително по-високи брой регистрации през първото тримесечие на 2020 г. (+ 24%). Пандемията от коронавирус обаче забави значително развитието през второто тримесечие на годината (-20%). Според анализаторите много от инвестициите в земеделска техника в страната ще бъдат отложени за втората половина на годината.

В крайна сметка, по-големите нужди от нова техника, наблюдавани през първите няколко месеца на 2020 г., все още не са изчезнали. Това се вижда и от продължаването на по-високите инвестиционни планове за следващите месеци сред фермерите и изпълнителите.
Интересът към покупка на нова техника остава по-висок от предходната година. Лихвите за купуването й обаче могат да бъдат възпрепятствани от несигурната ситуация и последиците от COVID-19.

Във Франция регистрациите на трактори са намалели с 20% през първата половина на 2020 г. в сравнение със същата половина на предходната година. Периодът, в който страната беше под строга карантина продължи от 16 март до 11 май. Това засегна изключително пазара на земеделска техника. Спадът в регистрациите на трактори всъщност беше -7% през март, -25% през април и -37% през май 2020 г., в сравнение със същите месеци на 2019 г.

Трябва да се отбележи обаче, че нивото на новорегистрираните трактори беше изключително високо през 2019 г. и дори беше определена като историческа година, по отношение на активността на пазара на селскостопанска техника във Франция. Броят на регистрациите на трактори през 2020 г. е приблизително средният за последното десетилетие. За 2020 г. CEMA прогнозира обем от 30 000 регистрации или намаление с около 15%, в сравнение с 2019 г.

В Италия първата половина на 2020 г. приключи с рязък спад в регистрациите на трактори с 18%, в сравнение със същия период на миналата година. След загатване за лек спад (-3,7% през януари и февруари), през 2020 г. се видя драстично влошаване на пазара с напредването на пандемията, последвано от намаляване на много производствени дейности.

Свиването е регистрирано преди всичко през март (-34.4%) и през април (-23.3%). Като след това продължи и през май (-24.7%), въпреки по-свободния режим в страната дори и при наличието на COVID-19. Намаление в бройките новорегистрирани трактори продължи да се наблюдава и през юни 2020 г.(-14,4%), но с по-малко тежки проценти от тези от предходните месеци. Според анализаторите това показва бавно възстановяване на пазара в Италия.

В Обединеното кралство регистрациите през първата половина на 2020 г. са намалели с една четвърт, в сравнение със същия период на 2019 г. Докато това отчасти се дължи на ефекта на COVID-19, други фактори също допринесоха, особено неблагоприятните метеорологични условия, които намалиха търсенето на техника от страна на фермерите.

Политическата несигурност след напускането на Великобритания от ЕС също продължи да оказва влияние върху желанието на фермерите да инвестират в машини. Струва си да се отбележи, че регистрациите в началото на 2019 г. бяха по-високи от нормалното поради първоначалната дата на Brexit, така че истинският спад на пазара вероятно беше по-малък от посочения в цифрите.

В Белгия, сравнявайки първата половина на 2019 г. с 2020 г., наблюдаваме спад с почти 6% за селскостопанските трактори.
Това е странно, тъй като обикновено се наблюдава увеличение в бройките през годината след панаира Agribex. В сравнение с 2018 г. спадът е дори 30%.
В момента продажбите са трудни, с ниски цени на полевата продукция и предлагането надвишава търсенето на полски култури. В допълнение не трябва да пропуснем и несигурността на фермерите заради COVID-19. Независимо от това, месеците юли и август изглежда показват някои обещаващи резултати. Вносителите се надяваха да приключат годината с 5% - 7% спад спрямо 2019 г. Крайните данни обаче все още не са известни.

В Холандия продажбите са отбелязали минус 18%. Земеделските производители не са склонни да инвестират в трактори, предвид несигурността относно развитието на пазарните цени и очакваните по-строги изисквания, свързани с отлагането на азот и използването на продукти за растителна защита.
В Турция, поради нарушаване на веригата на доставки, производственият график на тракторните съоръжения все още не може да се върне към редовното производство. Поръчките, получени от вътрешния пазар, са далеч по-задоволителни, отколкото през 2019 г., която беше доста лоша година.

Нещо повече, търсенето на пазара е по-напред от предлагането при много модели трактори.

Поне така беше до септември 2020 г.

Въпреки ограниченото предлагане, сегментът на трактори се увеличи през първата половина на годината и темпът на растеж достигна 78 процента. Според последните статистически данни, обявени от властите, през юни 2020 г. са регистрирани 4,088 броя. 
Като броят на регистрираните трактори се е увеличил със 173,6%, в сравнение със същия месец на предходната година.