Следете безплатния Агринар на Агри.БГ! 
В условията на изолация, замразяване на обществения живот и задаваща се икономическа криза, предизвикани от световната пандемия на коронавируса COVID-19, Агри.БГ започна поредица от безплатни уебинари, посветени на земеделския сектор. В тях водещи експерти от бранша, анализатори, представители на институциите и земеделци ще споделят своите прогнози, съвети и наблюдения върху селското стопанство в България и ще отговарят на въпроси, касаещи фермерите. 
Следете Агри.БГ за повече информация за предстоящите издания на Агринар!

За изкупните цени на суровото мляко се говори целогодишно, но положението е особено дискутирано сега, когато е няколкомесечният пик на производство. Кампанийно цените тръгват надолу, като същевременно крайният продукт в магазините продължава да поскъпва. Задочният спор между производители и преработватели, който се води от години, се прехвърли и в онлайн агринара на Агри.БГ, чието пето издание бе посветено именно на пазара на мляко в кризата и след нея.

ЕК предупреждава България заради местните храни във веригите

Според Милкана Йорданова, която управлява мандра в село Смилян и председателства Национално сдружение „Планинско мляко”, няма спад в цените на млякото специално в Родопите. Напротив, през месеците март и април, когато беше извънредното положение заради коронавируса и хората си останаха по домовете, пазарът се е засилил и консумацията е била по-висока. 

По нейни думи качественото краве мляко в Родопите се изкупува между 73 ст. и 1,05 лв., а овчето – между 1,30 лв. и 1,40 лв. Специално овчето мляко не може да получи добра цена от години, което според Йорданова е свързано до голяма степен с по-специфичния му вкус и липсата на възпитание за потребление у младите.

Другият участник в агринара, Симеон Караколев – съпредседател на НОКА, се съгласи с нея за недостатъчната култура на консумация на овчето и козето мляко, но не и с неоправдано ниската им цена. От асоциацията имат по-широк поглед върху изкупуването на суровината по региони в цялата страна и цитираха информация на свои членове, че мандра в Пловдивско например вече е свалила цената на 1 лв. Още по-нелогично е защо след като млякото поевтинява, както и горивото заради кризата, защо тогава поскъпва крайният продукт в магазинната мрежа.

На неговия реторичен въпрос отговори Димитър Зоров – собственик на една от големите мандри у нас и председател на Асоциацията на млекопроизводителите в България. По негови данни овчето мляко не само че не е поевтиняло, но е нагоре с 10% спрямо година по-рано. В момента качествената суровина се котира между 1,30 лв. и 1,50 лв. А по отношение на крайната цена на готовия продукт, тя действително се покачва заради по-високите разходи, като заплати на служителите, ток и засилени безопасни условия на труд заради коронавируса.

Животновъд: „Хубавото мляко държи добра цена.“

Зоров също изрази съгласие с това, че консумацията на овче мляко у нас е слаба, което води до това, че едва 10% от произведеното остава у нас, а останалото се изнася. Предприятията са притеснени за пазара, защото сега е кампанията на суровото мляко, но продуктите се продават след септември. 

По отношение на кравето мляко Димитър Зоров твърди, че максималната цена на качествената суровина е 75 ст. За разлика от Милкана Йорданова той казва, че през месеците март и април реализацията на мандрите е с 30% по-ниска. И това се случва не защото няма достатъчно мляко, а заради по-слабата консумация. 

Върху развитието на пазара за в бъдеще със сигурност ще повлияе как ще се реализира министерското Постановление 70 за млечните продукти, произведени в България, и мястото им в магазинната мрежа. Според Зоров в момента ситуацията е такава, че заради заниженото потребление, всеки търси да закупи готов продукт на по-ниска цена. 

Последният участник в агринара, животновъдът Тодор Ванев, също коментира изкупните цени и то по-специално в Пловдивския регион, където е неговото стопанство. Там цената не е паднала и качествената суровина се котира по 70 – 75 ст. за литър. По думите му все още са малко фермерите, които са се насочили към добра селекция и производство на мляко с отлични показатели. По думите му кризата е повлияла добре на консумацията на млечни продукти, което той отчита и по засиленото производство в собствената си мандра, регистрирана по Наредба 26.

Гледайте целия агринар "Пазарът на мляко в кризата и след нея".