През последния месец се изговори много за вноса на стоки от Украйна, пътищата, задръстени с тирове, и дъмпинговите цени, които правят родното производство неконкурентоспособно. За да разберем как точно се проверява зърното от Украйна и в какво се изразяват мерките за либерализация на търговията с Украйна, се обърнахме към Агенция „Митници“.

Гласувайте: Доволни ли сте от работата на министър Иван Иванов и екипа му?

Оттам ни отговориха надълго и нашироко, проследявайки целия механизъм за контрол на границата и настъпилите в началото на юни промени. Запазваме писмото в оригиналния му вид с всички посочени членове и алинеи, които да представят картината в пълнота.

В търговския стокообмен между държавите членки и Украйна се прилага Споразумение за асоцииране между ЕС и Украйна. Освен това, Украйна е договаряща страна към Регионалната конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за произход (Конвенцията), поради което двете страни прилагат правилата за произход, включени в Допълнение I  към нея.

Съгласно чл. 15 от Допълнение I към Конвенцията, за целите на предоставяне на предвидените в споразумението тарифни преференции при внос на продукти в ЕС или Украйна, следва да бъде предоставено някое от следните доказателства за произход:

•    сертификат за движение EUR.1, издаден от митническите органи на държавата на износа (за стоки с произход, чиято стойност надвишава 6 000 EUR); или
•    декларация за произход, съставена от одобрен износител (за стоки без стойностен лимит) или от всеки износител върху фактура или друг търговски документ, който описва въпросните продукти достатъчно подробно, за да могат те да бъдат идентифицирани (за стоки с произход, чиято стойност не надвишава 6 000 EUR).

Предвидено е административно сътрудничество между митническите органи на ЕС и Украйна за извършване на последващи проверки на автентичността и редовността на посочените доказателства за произход.

Във връзка с руското нашествие ЕС предприе мерки да ускори по-тесните икономически отношения с Украйна. Целта е да се стимулират търговските потоци и се предоставят отстъпки под формата на мерки за либерализиране на търговията за всички продукти в съответствие с ускореното премахване на митата върху търговията между ЕС и Украйна.

В тази връзка, на 3 юни 2022 г. в Официален вестник на ЕС (серия L, бр. 152) е публикуван Регламент (ЕС) 2022/870 на Европейския парламент и на Съвета от 30 май 2022 г. относно временни мерки за либерализиране на търговията, допълващи търговските отстъпки, приложими за украинските продукти съгласно Споразумението за асоцииране между ЕС и Украйна.

Регламент (ЕС) 2022/870 за временни мерки за либерализиране на търговията се прилага от 4 юни 2022 г. до 5 юни 2023 г.

По отношение на вноса на селскостопански стоки се установява следният преференциален режим:

•    прилагането на всички тарифни квоти, установени съгласно приложение I-A от Споразумението, се спира, а продуктите, обхванати от тези квоти, се допускат за внос от Украйна в Съюза без никакви мита;
•    прилагането на механизма на входните цени към стоки от сектор „Плодове и зеленчуци“ се спира и при внос на тези продукти не се прилагат мита.

Преференциалният режим се прилага при спазване на правилата за произход на продуктите и свързаните с тях процедури, предвидени в споразумението за асоцииране и въздържане от страна на Украйна от въвеждане на нови мита или такси с равностоен ефект, както и на нови количествени ограничения или мерки с равностоен ефект върху вноса с произход от Съюза, от повишаване на съществуващите нива на мита или такси, или от въвеждане на други ограничения, включително дискриминационни вътрешни административни мерки, освен ако това е явно оправдано в контекста на войната.

В чл. 35 от действащото Споразумение за асоцииране между ЕС и Украйна (OB L 161, 29.5.2014 г.) е договорено, че никоя от страните (ЕС или Украйна) не може да приема или поддържа каквато и да било забрана или ограничение или мярка с равностоен ефект върху вноса на стоки от другата страна.

В чл. 76 от Споразумението е въведено правилото, че митническите процедури на двете страни (ЕС и Украйна) се извършват при спазване на принципите за бързина, пропорционалност, прозрачност, предвидимост, безпристрастност, прилагат се еднакво и ефективно, защитават и улесняват законната търговия, избягват ненужната или дискриминационна тежест за икономическите оператори, водят до опростяване и улесняване на митническите процедури и практики, без да се засяга прилагането на обективни критерии за оценка на риска.

Съгласно Митническия кодекс на Съюза всички стоки, които се въвеждат от трети страни на митническата територия на Съюза, са под митнически надзор и могат да подлежат на митнически контрол. Несъюзните стоки остават под митнически надзор до промяна на техния митнически статус или до извеждането им от митническата територия на Съюза или унищожаването им.

При пристигането си в България товарите от Украйна минават през всички обичайни контролни процедури от компетентността на митниците, а временното складиране, както и митническите режими  (например внос или транзит) се оформят съгласно правилата на Митническия кодекс на Съюза.

В тази връзка при деклариране за режим допускане за свободно обращение на стоки от Украйна митническите органи извършват обичайния митнически контрол върху несъюзни стоки. Допускането за свободно обращение включва:

събирането на дължимите вносни мита и другите вземания, предвидени в съответните действащи разпоредби за събирането им; прилагането на мерките на търговската политика и забраните и ограниченията, доколкото такива мерки не е трябвало да бъдат приложени на по-ранен етап; и изпълнение на другите формалности, предвидени при вноса на стоките.