Румънските фермери ще продължат да имат големи проблеми, ако не положат минимални усилия да разберат какво казват икономистите и науката зад тях, казва Кристиан Паун, бивш президент на Националния фонд за гарантиране на кредити за малки и средни предприятия (FNGCIMM). Той дава на земеделците 5 ценни урока по маркетинг, пише Agrointel.ro.

Една от най-големите биологични пчелни ферми в Европа е в България

По-рано тази година икономистът укори фермерите, че не използват услугите на банките, за да стабилизират бизнеса си на фона на пандемията и различни природни бедствия. Сега Паун е готов да сподели съвети как да се продават успешно агро-хранителни продукти.

Урок 1

Един продукт, независимо дали говорим за домати или чушки, трябва да се търси от потребителя като съответно качество и цена. Когато предлагате продукция с лошо качество, но на по-висока цена или на същата цена като конкурентна, но с по-добро качество, потребителят ще предпочете втората.

Направете нещата по различен начин. Не имитирайте, както другите погрешно правят. Домати без вкус произвеждат много фермери. Биологично произведените са малко на пазара.

Урок 2
 
Един продукт не може да има същата цена във фермата като тази в магазина в града. Поради различни причини съвременният потребител яде домати и чушки, купени близо до мястото, където живее, а не отдалеч. Той има проблем със съхранението. Предпочита зеленчуците пресни и дори извън сезона им. Затова разходите за съхранение падат върху производителя. Цената на тези продукти през лятото никога не може да се сравни с цената им през зимата.

Икономистът съветва да се инвестира в транспортна и складова инфраструктура, транспортни средства и системи за съхранение. Те ще намалят разходите. Освен това означават конкурентоспособност.

Урок 3

Съвременният потребител не иска да полага много усилия, когато пазарува. Предпочита супермаркетите - мястото, където намира всичко необходимо. Там той пести време, което може да посвети на семейни срещи, почивка, работа и т.н.

Всеки опит на производителите да приближат потребителите до полето ще бъде обречен на провал, категоричен е Паун.

Производителите трябва да намерят начин да достигнат до супермаркетите - мястото, където повечето потребители отиват да купуват домати и чушки в огромни количества, както и други храни.

Производителите трябва да разберат как супермаркетите купуват зеленчуци и плодове, какви условия имат, какво изискват. Ако смятате, че не можете да преговаряте с тях, че сте прекалено малки или твърде маловажни, направете свой собствен супермаркет. В никакъв случай не се борете с политически средства, защото това е загубена кауза от самото начало. Приятелството на политика в тази битка е фалшиво и с времето може да се обърне срещу вас.

Урок 4

Потребителят не купува продукт, само защото е произведен от местни фермери. Той иска качество и цена.

Урок 5

Конкуренцията е от съществено значение, особено на единния пазар, където се конкурирате със страни, които имат по-мек климат от вашия, особено през зимата. Те отдавна са инвестирали в производствени и складови системи. Трудно ще преодолеете предимствата им. Тук не помага и протекционизмът.

Естествено, че не можем да произвеждаме домати по-евтино през зимата от испанците или италианците, казва икономистът.

При тях е по-топло. Освен това те имат огромни инвестиции в транспорт, обработка, съхранение и разпространение. Те имат инфраструктура, която ги доближава много до румънския потребител. Конкуренцията не може да бъде обвинявана или променяна. Дори и да не изглежда така, тя помага както на производителите, така и на потребителите. Особено в дългосрочен план.

Кристиан Паун прогнозира, че румънското земеделие ще продължава да бъде в същото тежко положение, ако не бъдат научени тези 5 основни урока. Към тях той добавя и чувствителни теми като субсидии, липса на магистрали и напояване.

Дотогава ще продължим да гледаме как продукцията ни се разваля на полето по време на суша и как при рекордна реколта, я изхвърляме, защото не можем да я продадем, допълва той.

 

 

ВИЖТЕ ОЩЕ:

Млади производители: Започнахме с летящ старт, но не знаем как ще завършим

Караколев: Настояваме за 25 лв. или 30 лв. за една овца/коза

Бъдещето: селскостопански небостъргачи