Европейските механизми за подпомагане на храни със защитени наименования и как географските означения могат да дадат нови възможности за земеделските ни производители, представи днес евродепутат Момчил Неков на конференция на тема „Храни с географски означения – възможности за местно развитие и достъп до нови пазари” в рамките на Международната селскостопанска изложба АГРА 2018, Пловдив, съобщиха от пресофиса на евродепутата. 
 
Момчил Неков представи данни как чрез съфинансиране от ЕС различни държави членки се възползват от възможностите за популяризиране на специфичните си продукти в рамките на сегашната Програма за развите на селските райони, като изтъкна, че за момента България не е една от тях. 
 
16 държави имат Мярка 3 „Схеми за качество на селскостопански продукти и храни“ в своите ПРСР и се възползват от евро средствата. 
 
 
„Говорим не само за защита, а за имидж и икономически ползи от популяризирането на тези продукти“, каза евродепутатът. 
По данни на ЕК за популяризиране на защитените продукти в Италия са договорени над 90 млн. евро, във Франция над 30 млн. евро, в Испания над 50 млн. евро, а в съседна Гърция над 40 млн. евро. 
 
Съфинансиране на Мярка 3 „Схеми за качество на селскостопански продукти и храни“ в ПРСР на съответните държави от бюджета на ЕС
 
 
„Всяка година от бюджета на ЕС се заделят средстава, които се използват за промоция на специфични и традиционни продукти на вътрешния пазар и на трети пазари. За миналата година бюджетът беше 142 млн. евро, а за тази е близо 180 млн. евро, с цел през 2020 г. да достигне 200 милиона. Има близо 10 милиона евро, които се заделят специфично за промоция на продукти с географски означения /ГО/. Има и други бюджетни пера, за които производители на продукти с ГО също могат да кандидатстват. Това, което аз съм настоявал и по време на двустранни срещи с комисаря по земеделие Фил Хоган е това бюджетно перо да расте“, каза Неков.
 
В коментара си за икономическите ползи от географските означения, Неков даде пример с българското розово масло, като заяви: „Една от големите ми борби на европейско ниво беше защитеното българско розово масло да влезе в двустранното търговско споразумение между ЕС и Китай и съм удовлетворен, че има положителен сигнал за това. Това ще защити от правна гледна точка уникалния ни продукт от фалшифициране, а пазара от „заливане“ с нискокачествени продукти.
 
Неков разясни какви са видовете защита на продуктите (Защитено наименование за произход, Защитено географско указание и Храна с традиционно специфичен характер) и ползите от тях. 
 
„България все още няма регистриран продукт в  Защитено наименование за произход, но до няколко месеца очакваме положителен отговор относно Странджанския манов мед“, заяви Момчил Неков. В категорията Защитено географско указание имаме регистрирани 2 продукта (Българско розово масло и Горнооряховски суджук), а в Храна с традиционно специфичен характер са регистрирани 5 продукта (Филе „Елена“, Луканка „Панагюрска“, „Кайсерован врат Тракия“, Руле „Трапезица“, Пастърма говежда).
 
Момчил Неков разказа и как върви инициираната от него кампания „Да защитим българския вкус“. В момента тече работа по подготвяне на заявления за защита на традиционни български продукти, като Странджански чай; Куртовски розов домат; Реселешки воден лук; Еленски бут.