10 процента спад в продажбите на трактори. Това отчитат от Контролно-техническата инспекция (КТИ) към Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ) за първите шест месеца от 2017 г., като данните са за новорегистрираните
машини.
При комбайните количеството е на нивото от същия период на миналата година.
„Запазва някаква тенденция на забавяне на пазара, което според мен е резултат от предишния мандат и служебното правителство.
Много се надяваме тази тенденция да не се запази до края на годината“, коментира за Фермер.БГ председателят на Българската асоциация на търговците на агротехника (БАТА) Тодор Николов.
В цифри
605 са регистрираните нови трактори към момента за тази година. Миналата година за всички 12 месеца те са били 1222, а през 2015 г. – 1832.
При тези машини John Deere е на върха, следван от New Holland и Kubota. (виж инфографиката)
Бройката на новорегистрираните зърнокомбайни през първите шест месеца на тази година е 92. За цялата минала година те бяха 115, а в рекордната 2015 г. те са 337.
Claas и John Deere са най-продаваните марки зърнокомбайни през първата половина на 2017 г. Следва ги New Holland, като марката през 2016г. беше на крачка от първото място. (виж инфографиката)
Товарачи
Общо челните и
телескопичните товарачи, регистрирани до момента за тази година, са 48. През 2016 г., общо за цялата година, те са били 109, година по-рано - 2 215.
Manitou е лидер при телескопичните товарачи, като след него се нареждат JCB и Bobcat. При
челните товарачи лидер е Bobcat.
(виж инфографиката)
„Моята лична прогноза е, че ще има активизиране на продажбите заради факта, че днес министър на земеделието е човек, който е управлявал фонд земеделие и това със сигурност е положително“, обясни Николов.
Предвид миналогодишните резултати, когато целия бранш регистрира сериозен спад в продажбите в предходната година и то главно на големи машини като комбайни, средни и тежки трактори.
„Тази година ще бъде по същия начин, защото и през тази година също няма предвидени инвестиционни субсидии“, каза Христофор Бунарджиев в
интервю за Фермер.БГ през март месец.
Въпреки това той има и други наблюдения:
„Малките машини отпреди 10 години се поразглобиха, счупиха се - дискови
брани, сеялки, култиватори, косачки и т.н. те трябва да бъдат подменени. Това са машини в ценовия диапазон 20 000 – 40 000 евро. Смятам, поне по поръчките, които имаме към момента, че тази година ще имаме известен ръст спрямо миналата година. Но така или иначе, всички в момента в бранша ближем рани“.
В Европа
Според прогнозата на Европейската асоциация на производителите и търговците на агротехника (СЕМА) тази година се очаква да се достигнат нивата от 2012 г.
Тогава у нас зa пъpви бeшe регистриран гoлям pъcт, ĸoйтo ce дължeшe нa cyбcидиитe пo мяpĸa 121 oт cтapaтa пpoгpaмa зa ceлcĸитe paйoни. Като резултат KTИ oтчeтe, чe в cтpaнaтa ca peгиcтpиpaни 1 378 нoви тpaĸтopи и 252 ĸoмбaйнa.
62 процента от компаниите очакват ръст между 1 и 9 процента.
Само 10 на сто от отговорилите компании
очакват спад. Позовавайки се на поръчките фирмите на Стария континент считат, че в следващите месеци ще има сигурен ръст в продажбите.
Най-добро към момента е състоянието на пазара на почвообработващите машини, следван от прикачния инвентар, като заводите отчитат отлични нива по всички индикатори.
„Българският пазар не може много да се съпоставя е европейския. Ние сме изключително подвластни на дали има или няма
субсидии и кога се плащат. В другите по-стари членки на европейската общност тези процеси много не зависят от правителствата. Докато при нас като има правителствена криза, като се сменят министри и всичко замира“, обясни Тодор Николов.
На същото мнение е и Христофор Бунарджиев.
„За съжаление, пазарът на селскостопанска техника е изключително и изцяло доминиран от субсидиите. Когато има субсидии – има продажби, когато няма субсидии – няма продажби“, каза той.
Тенденции
Едни от най-купуваните трактори през изминалата година бяха в диапазон между 80 и 100 конски сили. Тракторите от този клас се използват като основни за средните и помощни за големите стопанства.
Според Николов тази тенденция ще се запази и дори ще има увеличение на продажбите на по-малките машини. По думите му това важи за Европа, но и у нас.
„Сега се очаква,
по тези мерки, които ще се отварят, да има някакво движение. То и зависи за колко време ще бъдат обработени. Но като договорени машини, болшинството са в малкия клас – 100 – 120 к.с.“, каза председателят на БАТА.
Други търговци обаче считат, че тази година няма да има съществена промяна в търсенето на машини по показател за мощност.
3 КОМЕНТАРА
17.07.2017
17.07.2017
17.07.2017