зеленчуциС какво да попълним запаса от витамини през зимата, когато изборът на пресни плодове и зеленчуци е ограничен? Има, разбира се, оранжерийни, но те решават проблема с авитаминозата отчасти.

Нищо чудно - плодовете (с изключение на цитрусовите плодове), по правило не са богати на витамини и освен това са натъпкани с всякакви пестициди и други подобни неща. За ползите може да се поспори.

Колкото и банално да звучи, през зимата трябва да се обърне основно внимание на зеленчуците, съдържащи фитонциди.

Лукът и чесънът при редовна употреба могат да защитят организма от настинки, да повишат имунитета и да помогнат да се „издържи” до първите пролетни зеленчуци. Лукът, особено зеленият е една истинска мина от полезни вещества в неактивния сезон. Лукът е жив източник на витамини С, Е, В, каротин, тиамин, никотинова и фолиева киселини и минерални соли. Освен това, лукът и чесънът са отлични антисклеротични инструменти, потискат синтеза на холестерола и регулират кръвното налягане. Известно е и противораковото действие на луковите растения. Нормата на консумацията на лук годишно за възрастен е 10 кг., от които 2 килограма зелен.

Само не забравяйте: пресните лук и чесън в големи количества не се препоръчват при пептична язвена болест, болести на черния дроб, жлъчния мехур и панкреаса. Тези, които не могат да понасят лук, могат да консумират праз, който съдържа много етерични масла и се счита за диетичен.

Зеле - още една незаменима култура през зимата. В ферментирала форма зелето е лидер сред зеленчуците по съдържание на аскорбинова киселина. Противоязвеният витамин U първо е открит в зелето, в листата се съдържаща тартонова киселина, която предотвратява превръщането на въглехидратите в мазнини. Каротинът, въпреки че най-много се съдържа в морковите се усвоява по-добре от листни зеленчуци (към които се отнася зелето). Освен това, този зеленчук е богат на захари, фибри и калий. Поради това, зелето с право може да се счита за лечебно растение. За максимална полза, трябва да се консумира в пресен или маринован вид, тъй като след топлинна обработка витамините се унищожават. Не трябва да наблягат на зелева диета хората, които имат изостряне на пептична язва и бъбречни заболявания. В други случаи е желателно да се яде по 300 грама зеле на ден. Като алтернатива на зелето е подходящо пекинското (китайско) зеле.

Хрянът, въпреки че се отнася повече към подправките, може правилно да се отнесе към най-полезните зеленчуци през зимата. Корените са богати на витамини С, В1, В2 и РР, имат приятен пикантен вкус, стимулира апетита и има доказани противоскорбутни и антимикробни свойства. Хрянът активира секрецията на стомашния сок, така че се използва като подправка при мазни белтъчни храни.

Всички репи без изключение са полезни. През зимата, ще намерите традиционната черна ряпа и дайкон. Кореноплодите са богати на витамини С и В1, те са богати на калий и магнезий, летливи и етерични масла (особено черната ряпа). Ряпата е полезна при хората с подагра, камъни в бъбреците и повишени нива на холестерол в кръвта. Сок от черна ряпа с мед е известна народна рецепта против кашлица и простуда. Да не се включва ряпа в менюто само при заболявания на стомаха и червата, черния дроб и сърцето.

При правилното съхранение витамините в морковите, цвеклото, целината, тиквата се запазват за дълго време.