Пазарът на биопродукти расте, което е голям шанс за родните биопроизводители. Това беше акцентирано на 8-ата международна конференция „Биологичното производство – предизвикателства и тенденции” в Пловдив, организирана от Българска асоциация „Бъопродукти” (БАБ), фондация „Биоселена” и с подкрепата на Министерството на земеделието и храните (МЗХ).

Нетрадиционни покривни култури: Шафранка

Разбира се, за да се стигне до добрия пазар, са нужни политики, стимулиращи производството, преработката и брандирането на биологичните продукти в България, категорични са от сектора.

"Аз се прибирам от Швейцария, от най-голямото биологично изложение там. Това което видях – малки ферми, биологични ферми, живи села.., към което и България се стреми. Би следвало да ни се помогне, първо, да произведем продукцията си, второ - да я преработеим в собствените си ферми, което ни е най-големия проблем, вместо да изпращаме чушките, кайсиите и прочее в Германия примерно и после да идват тук под формата на конфитюри и лютеници.

Всъщност има все повече преработвателни предприятия, но не са достатъчно. Също важно – възможността за реализация на биологичната продукция, защото за нас най-важното е това, което си произвел, да го продадеш", заяви Албена Симеонова, председател на БАБ.

Другото, на което сектора разчита, е новата възможност за пазар, която се отваря в предстояща наредба за обществените поръчки. Според нея в тези поръчки биологичните продукти и храни ще заемат определен процент, който ще нараства всяка година. Статистика за биологичния пазар също би дала ориентир и стимулирала участниците в него.

"За съжаление, никой не води статистика за пазарите, а без информация, няма как да планираш. Но данните показват, че има повече и по-разнообразни биопродукти. Това споделя и голям онлайн търговец, който казва, че биопродуктите са един сериозен сегмент в платформата му", коментира Стоилко Апостолов, управител на "Биоселена".

Че биологичният пазар има големи възможности за разрастване у нас, а потребителското търсене става все по сериозно, доказа споделеният опит и данни на успешни търговци и фермери с директни продажби. Стигна се и до основния извод, че в сегмента с биохрани има „жажда” за повече, разнообразни и конкурентни продукти, което е отворена врата за биопроизводителите.

Милен Стоичков, търговски директор на лидера в онлайн бизнеса с хранителни стоки у нас - eBag, сподели фирменни данни, доказващи ръста на биосегмента.

"За последната една година продажбите ни на биопродукти възлизат на 7,8 млн. лв., което представлява 8,4% от целия ни оборот. Това е солиден дял за неспециализиран магазин. Категорията „био” при нас се развива успоредно с компанията, не изостава, затова не бих я определил като нишова, напротив. За последната една година ръстът на биокатегорията е около 40%.

Като търговци срещаме определени затруднения, част от тях е липсата на конкуренция. За всеки един търговец е важно да има множество предложения, конкурентни, за да може да избере най-доброто за клиентите си. От цитирания оборот (7,8 млн. лв.) реално 10 фирми държат около 80% от оборота", разказа Стоичков.

Емблематичен пример на конференцията беше и този на българският биобранд InaEssentials, който сам преработва продукцията си и без търговски посредници успява да реализира директни продажби в 30 пазара в света.