Председателят на Института за агростратегии и иновации - Светлана Боянова е създател на първият български аграрен хъб - AgroHub BG. Като част от хората, които търсят начини да въведат цифровизацията в селското стопанство, Боянова е чест събеседник по темата за актуалните въпроси за дигиталните амбиции на Европа, а и на страната ни. 

Нидерландия обърна земеделието си с краката нагоре

Като начало насочваме разговора към AgroHub BG. 

“Започнах толкова страстно да работя по тази тема още от 2017-а година. Ако си спомняте, направихме с тогавашното ръководство на министерството и събитието съвпадна с българското председателство -  единственото голямо събитие за земеделието беше “Заедно за цифрово земеделие”. Тогава обявих инициативата AgroHub BG, която вече е факт, но виждате колко години последователно и много сериозно - от Института написахме и проекта на Стратегията за цифровизация за земеделието, която после беше одобрена от Министерския съвет. 

В нея сложихме основни неща като инфраструктура,  широколентов интернет, обучение за цифрови умения, пари за инвестиции в стопанствата, което очевидно вече ще е факт. Тогава се помъчих и смятам, че успях да поставя основите на разговорите за цифровото земеделие, защото ние до 2017-а, допреди хъба, нямахме много. Ние дори нямаме събрани данни каква е цифровизацията на стопанствата”, разказа Боянова. 
Новият проект на Института е свързан с това AgroHub BG да бъде признат за Европейски цифров иновационен хъб. 

“Ако успеем, тогава ще спечелят всички наши земеделски производители. Защото ние, в нашето проектно предложение наистина искаме да подкрепим всички сектори в земеделието. Като казвам “подкрепим”, това означава да дадем възможност на нашите фермери да тестват преди да инвестират в определена цифрова технология. В случая - основното, което Комисията иска да види и да подкрепи в страните-членки през тези цифрови иновационни хъбове, е изкуствения интелект като технология, но не само.

Вътре може да има роботика, може да има други ключови технологии. За да е по-лесно да се разбере, ако хъбът бъде признат, ще може да покрие тази дейност - тестване преди инвестиране, и тогава земеделците няма да дават пълния размер на сумата, която иначе биха направили. Ние ще изпитаме тези технологии и на полето, и в оранжерии, а и в рамките на научни звена”, поясни експертът. 
Тя добави, че в хъба участват Институтът по зеленчукови култури Марица, в Пловдив, Центърът за растителна системна биология и биотехнология, Аграрният университет в Пловдив - накратко - инфраструктурата за тестване е почти изцяло базирана в Пловдив. 

“Отделно, в цялата страна, ще разположим в различни полета със зърно, лозя, оранжерии и в кравеферми, ще има изпитване на различни технологии. Нашата иновация ще е изпитването на микс от технологии, които ако се предлагат поотделно, ние ще видим заедно как ще работят и ако това е успешно, да може да се купи от земеделците впоследствие”, обясни Боянова и допълни, че по време на тригодишния период фермерите ще бъдат подкрепени с това, че за тях ще остане една малка част за съфинансиране. 

“Със сигурност, ние в момента се опитваме да бъде или нула или най-много 25%. Като абонамент, нещо, което не е непосилно за земеделците, със сигурност”, добави Светлана Боянова. 

Защо обаче е важно това?  

“Защото като digital hub на България е ясно, че фокусът ни е селското стопанство. Ние искаме да направим нашите стопанства модерни, конкурентоспособни. Да могат да се справят с всички тези неща, свързани с екологията, здравето на почвата и т.н. По тази програма обаче, в Европа всички тези хъбове ще работят в мрежа и това е най-ценното, защото ползата ще бъде двустранна - нашите технологични фирми могат да излязат навън, а тези навън ще могат да намерят своя пазар у нас. А от друга страна - ние можем да се възползваме, ако вече някъде има технология, която би могла да работи в България добре за нас и за нашите стопани, също да я използваме. Така че знанието и иновацията да се пренасят, за да може да се засили в рамките на целия ЕС”, даде пример Боянова и добави:

“Цифровизация трябва на всеки, за да си подобри бизнеса. Това е истината”. 

Още - вижте във видеото.