Проблемите на производителите и преработвателите на плодове са общи и двата бранша ще имат добър краен резултат, само ако преодолеят заедно трудностите.
„За съжаление спадът в производство на български суровини е много голям. Плодовете и зеленчуци са намалели като обеми около 10 пъти през последните 30 години, което лишава българските предприятия от суровина. В голяма степен те не могат да се справят със своите поръчки и да достигнат необходимите обеми на производство. Има голям срив на селското стопанство и ние трябва да намерим начин да възстановим обемите, които са били в миналото, макар че това много трудно ще се случи“, коментира Стойко Кировски, председател на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци за Агри.БГ.
Според преработвателите държавата трябва да се намеси и в този сектор, тъй като в момента не толерира производството на плодове и зеленчуци, а го приравнява на останалите подотрасли, а в същото време браншът има нужда от повече работна ръка, от повече субсидии и от хора, които да осигуряват суровина за консервните предприятия.
Според Кировски по-големите проблеми на преработвателната индустрия са свързани със суровината. „Когато производителите на суровина са добре, и ние сме добре. След нас са търговските вериги. Това е следващият наш проблем. Те оказват голям натиск върху цените на продуктите, които им продаваме. Това прави нашите печалби много ниски.
Ние се принуждаваме да натискаме земеделците да свалят цени. И в крайна сметка на всички страдат от една такава политика“, сподели опитният производител на плодови консерви.
Според него се залагат прекалено много очаквания от Закона за агрохранителната верига, включително и за нормализиране на цените в магазините. Кировски обаче не е оптимист в това отношение.
Стойко Кировски: Лично моето мнение е, че няма да си получи. Но все пак някой ден трябва да заговорим за това, за да търсим изход. Не може ние да работим с 3 -5% печалба, веригите с 300%.
Въпреки трудностите родните преработватели следват световните тенденции за производството на здравословни храни и търсят нови решения за уникалните български продукти, с които прославят страната.
В момента работят предимно за пазарите в Западна Европа, които са изключително капризни. В последно време се налагат храни с намалено захарно съдържание, освен това целта е да се ползва по-малко сол, за да станат продуктите по – здравословни. Произвеждат се също така биоконсерви.
„Това е единствения начин да оцелеем, защото при конвенционалните продукти е голяма конкуренцията, принадената стойност е малка и нямаме много голям шанс“, споделя още председателят на СППЗ.
Кировски е убеден, че родната консервна индустрия трябва да работи и в посока на традиционни български продукти, които да продава в чужбина.
„Конфитюрът от рози за нас е продукт, който търгуваме в цял свят, в Азия, особено в Япония от близо 30 години. Това е продукт,за който се знае, че се произвежда само във България и правим съответно реклама на нашата държава“, казва производителят.

0 КОМЕНТАРА