България е малък пазар и наистина обединението прави силата. За да достигат до повече и по-големи пазари производителите на вино от района на Мелник и Сандански са поели по отговорния път на сдружаването. Посетихме една от успешните винарни в района на село Хърсово – Вила Мелник. И научихме как и защо успяват местните изби да покажат уникалните качества на автентичните български сортове лозя не само на родния, но и на световния пазар. 

Решихме да пием вода от извора, или по-скоро от старите мелнишки бъчви, за да разберем как нашенското вино достига до различни точки на света благодарение на труда и упорството на производителите. Как работи обединеният винарски сектор в района?

Отговорите ще научим от Милица Зикатанова, съдружник и второ поколение предприемач в аграрния бизнес. Тя е и победител в дебютното издание на AGRI AWARDS 2024 „Семената на успеха“ в категория  „Дама-Фермер на 2024”.

Ние сме изключително щастливи и благодарни от това, че имаме прекрасни съседи. С останалите винарни в региона, с които си сътрудничим, работим много добре за различни общи инициативи - от обмен на знания, свързани с отглеждането на лозята, през различни маркетингови инициативи. Един добър пример за това са дните на отворените врати за винарните в Мелнишко, покрай празника Трифон Зарезан. Заедно се явяваме на изложения в чужбина и у нас, на които промотираме региона си. Основното, което ни обединява, е фактът, че една птичка пролет не прави. За да развиваме добър винен туризъм, трябва да работим всички заедно и съм щастлива, че и колегите са на нашето мнение”, разказа Зикатанова.

Помагат ли си в трудни години производителите и как се достига до философията, че личния успех минава през общото благополучие:

В един лозарски регион обикновено, ако реколтата не е добра за един, тя не е добра и за всички. Опитваме по-скоро да обменяме знания и съвети преди да се случи някоя беда. В нашата винарна се стремим да използваме само наше грозде за производството на вина, за да може да контролираме качеството. Но, разбира се, ако реколтата е лоша, се опитваме да си помагаме”, подчерта Зикатанова.

Проблемът с работната ръка е навсякъде, във всички сектори, но тук винопроизводителите успяват да задържат хората. Търсят се и млади кадри още от ученическата скамейка. 

За щастие нашият регион е доста жив и има много кадри, които са и доста опитни. Просто това е лозарски регион. Това, което правим, е да си сътрудничим с университети и с гимназии, за за да може от рано да обучаваме млади бъдещи кадри. А хората, с които работим, сами ни учат как се гледа лозето, защото те са изключително опитни”, допълни Милица

След желанието за работа и обединението в името на общия успех, стигаме и до пазарите. Къде е най-силният пазар на мелнишкото вино?

Основният пазар за нашите вина е в България, но около 20-тина процента от продукцията си ние изнасяме за страните от Европейския съюз, като най-добрите ни пазари са Англия, Германия, Белгия и Швейцария. Но също така сме изнасяли и изнасяме вина и за Япония, и за Бразилия. Българското вино и Мелнишкото вино са достигнали до много точки на света, а да не говорим колко посетители идват в нашата винарна от абсолютно всеки континент”, обясни младата дама. 

Характерното за всеки предприемач е далновидното мислене. То обаче е свързано и с едни значително по-дългосрочни прогнози. Къде искат да стигнат винопроизводителите след 10 години?

След 10 години се надявам този район да е българската Тоскана. Да бъде с много добре развит винен туризъм. А дори и днес имаме много нови инвестиции, строят се нови винарни – такива, които имат и хотелска части, и ресторантьорска част към тях. Надявам се все повече българи и чужденци да открият този регион и той да стане известен на световната винена карта. Особено с местните си сортове, които са едно от най-големите богатства на региона. Много сме горди, че имаме една награда, която изведе нашата винарна в топ 50 световнитe винени дестинации. Tри години поред получаваме тази титла - World's Best Vineyards. Това е нещо като еквивалента на звезда Мишлен в света на виното. Някой тайно е дошъл, анонимно ни е оценил и жури от над 500 експерта от цял свят са гласували и за нас. Критериите са съвкупност - и качество на виното, и интерес към уникалните местни сортове, но и начинът, по който сме посрещали гостите. Фактът че съхраняваме традиции като Трифон Зарезан, като Лазаровден ... Това е една съвкупност, която показва, че не просто Вила Мелник е една от световните винени дестинации, а и целият Мелнишки регион заслужава да бъде на световната винена карта сред най-добрите региони за винен туризъм в света”, подчерта Зикатанова. 

Успехът за един предприемач е радост за семейството, служителите и региона, в който се развива. Успехът на един бранш носи ползи за цялата страна. Не само защото се отварят нови работни места, съживява се бизнес климатът, но и защото е изключително важно, ако искаме да оцелеем в сложните времена на икономически, политически и военни напрежения да имаме здрава икономика с български продукти с висока добавена стойност.