Българинът не уважава родното производство. Първо трябва да се научим да уважаваме себе си, за да започнем да ценим и това, което произвеждаме. Това е мнението на Красимир Бурмов – овцевъд от село Руня, който отглежда 700 майки от породата Старопланински цигай заедно със своето семейство.

Пред Агри.БГ той коментира ще успеят ли фермерите да реализират агнетата си за Гергьовден. И още - какво очакват овцевъдите за празника, след като пазарът ни беше залят с вносно месо? 

„Точно по време на случната кампания температурите скочиха над 40 градуса. Имаше трайно засушаване, което стресира животните и когато те са в беда, нещата не вървят нормално. След това отново имаше прекъсване, някъде около 300 животни се заплодиха навреме. Втората вълна на заплождане започна чак през октомври – ноември. Затова тази година имаме и по-късни приплоди“, каза той.

По думите му, късните агнета трудно ще се реализират до Гергьовден. А Великденската кампания, макар и относително успешна, е оставила по веригите големи залежали количества агнешко месо.

„Някои търговци не направиха добре сметките си. Заради залежала стока, Гергьовденската кампания най-вероятно ще е слаба. Проблемът е системен – по мои наблюдения ние едва задоволяваме 20-30% от нуждите на вътрешния пазар. При такъв дефицит е абсурдно, че не можем да си реализираме продукцията“, добави Бурмов.

Агнешко от Нова Зеландия и Македония измества българското

Според Бурмов, тази година не традиционните вносители Румъния и Гърция, а Нова Зеландия и Македония са доминирали пазара.

„Недоумявам как може да внасяш месо от 17 000 км, да го замразяваш, размразяваш, разфасоваш и пак да излиза по-евтино от нашето. Нашите условия на труд са несравними, а се очаква да се конкурираме на тази цена.“

Овцевъдът е категоричен – ако България иска да има родно производство, трябва да увеличи популацията поне три пъти.

„Преди 35 години сме имали 10 млн. овце, сега сме с 2,5 млн. За да задоволим нуждите само за празниците, са ни нужни поне 1 млн. агнета. А ние сме далеч от това.“

Цената на агнешкото – дали наистина е „скъпа“?

Бурмов коментира и честия упрек, че агнешкото у нас се продава скъпо.

„За да стане едно агне, то изпива поне 70 литра мляко, изяжда 40-50 кг концентриран фураж, трябват поне 100 дни грижи. При нормално отглеждане, себестойността е около 10 лв./кг. Ако добавим труда – отиваме на 11-12 лв./кг“, добави той.

Фермерът завърши с думите, че според него в момента има крещяща нужда от кооператив, чиято основна задача е да организира пазара на продукцията, която животновъдите произвеждат – мляко и месо. Според него това е единствената възможност за опазване на отрасъла съществуващ.

 

За какво още си говорихме - гледайте във видеото.

Подкрепете независимата журналистика